LähiTapiola Pirkanmaalta lahjoitus Kannata meitä -kampanjaan

Julkaistu 28.1.2021
LähiTapiolan toimitusjohtaja Pentti Kuusela
– Mielestäni olemme vakuutusalalla hiukan jälkijunassa digitalisaation hyödyntämisessä. Kaikki tämä paljon puhuttu koneäly ja robotiikka pitäisi nopeasti valjastaa palvelemaan toimialaamme, LähiTapiola Pirkanmaan toimitusjohtaja Pentti Kuusela painottaa.
LähiTapiola Keskinäinen Henkivakuutusyhtiö ja Keskinäinen Vakuutusyhtiö sekä LähiTapiola Pirkanmaa Keskinäinen Vakuutusyhtiö lahjoittivat Tampereen yliopiston vastinrahakampanjaan 30 000 euroa. Vuosien saatossa LähiTapiola ja tamperelaiset yliopistot ovat tehneet monipuolista yhteistyötä. Erityisen tärkeänä vakuutusyhtiö pitää vakuutus- ja kauppatieteiden korkeatasoista opetusta sekä yliopiston roolia innovaatioiden moottorina.

– Työssäni pääsen usein tutustumaan tamperelaislähtöisiin keksintöihin ja yrittäjiin, joilla on luovuutta ja näkemystä. Tampereen seudun elinkeinorakenne on pystynyt muuntautumaan, vanhan teollisuuden sivulle ja tilalle on noussut korkean teknologian liiketoimintaa. Tässä kehityksessä yliopistoilla ja korkeakoululuilla on ollut ratkaiseva merkitys, pohtii LähiTapiola Pirkanmaan toimitusjohtaja Pentti Kuusela.

– Meillä täällä Tampereella on aivan uskomattoman hyvä vire kaikessa. Isotkin rakennushankkeet sujuvat hienosti aikataulussa, tästä hyvinä esimerkkeinä vaikkapa kansiareena, ratikka ja rantatunneli.

Tampereen yliopiston vakuutustiede yhdistää juridiikan ja talouden

Maakunnan menestyminen on vakuutusyhtiölle tärkeää. Yhtenä oman toimialansa menestyksen takeena yhtiö pitää vahvaa vakuutusalan koulutusta. Tampereen yliopisto tarjoaa Suomessa ainoana yliopistona vakuutustieteen pääaineopintoja.

– Tampereen yliopistossa on aidosti juridiikkaa ja taloutta yhdistävää vakuutustieteen tutkimusta ja opetusta. Pystymme pureutumaan monimutkaisiin kysymyksiin hyvin laaja-alaisesti, samoin koulutuksemme tuottaa asiantuntijoita, joilla on kattava näkemys toimintakentästä, korostaa vakuutustieteen professori Lasse Koskinen.

Koskinen nostaa riskienhallinnan yhdeksi vakuutustieteen tärkeimmistä tutkimusalueista.

– Riskienhallinnan kehittäminen on meillä tärkeällä sijalla työssämme. Yleisesti riskienhallinnasta voi sanoa, että sitä tehdään monella tasolla. Vakuutustoiminnassa päädytään sitoviin euromääräisiin sopimuksiin, mikä on hyvin haastavaa. Me käsittelemme tutkimuksissamme ratkaisujen taloudellista tehokkuutta osana kokonaisuutta. Tämä on vahvuutemme, korostaa Koskinen.

Pentti Kuuselalle Tampereen yliopisto on tuttu ja tunnustettu kumppani.

– Saamme LähiTapiolaan Tampereen yliopistosta hyviä ja ammattitaitoisia työntekijöitä. Vakuutusalan opintojen lisäksi kauppatieteet kokonaisuudessaan on tärkeä tieteenala niin meille kuin muullekin elinkeinoelämälle. On tärkeää turvata kauppatieteiden vahva asema Tampereella, Kuusela painottaa.

– Olen itsekin Tampereen yliopiston alumni. Suoritin 80-luvulla vakuutustutkinnon ja koen, että opinnot ovat antaneet minulle hyvän pohjan työhöni. Opinnot sisälsivät sekä käytännön läheistä oppia että teoreettisempaa vakuutusmatematiikkaa kaavoineen ja analyyseineen, Kuusela muistelee.

Digitalisaatio muuttaa myös vakuutusalaa

Yhtenä lähitulevaisuuden isona haasteena ja mahdollisuutena Kuusela mainitsee digitalisaation.

– Mielestäni olemme vakuutusalalla hiukan jälkijunassa digitalisaation hyödyntämisessä. Kaikki tämä paljon puhuttu koneäly ja robotiikka pitäisi nopeasti valjastaa palvelemaan toimialaamme, Kuusela painottaa.

– Ihmisen rooli kuitenkin säilyy toiminnassamme, näin uskon vahvasti. Meillä LähiTapiolassa juuri henkilökohtainen palvelu on yksi vahvuutemme, kohtaamisia ihmisten kesken tarvitaan jatkossakin.

Kuva Jonne Renvall
Teksti Minna Puntila