TAMKin pääkampuksella juhlittiin kevätkaudella valmistuneita

Julkaistu 30.5.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMK valmistumisjuhlat 27.5.2022, sairaanhoitajan lupaus.
Valmistuneet sairaanhoitajat lausuivat yhdessä juhlallisen Sairaanhoitajan lupauksen. Sen otti vastaan sosiaali- ja terveysalan osaamisyksikön johtaja Susanna Seitsamo.
Kevätkaudella 2022 Tampereen ammattikorkeakoulusta valmistui yhteensä 604 opiskelijaa. Heistä 523 suoritti AMK-tutkinnon ja 81 ylemmän AMK-tutkinnon. Valmistumisjuhlat järjestettiin kahden vuoden tauon jälkeen pääkampuksella perjantaina 27. toukokuuta.

Rehtori Tapio Kujala onnitteli valmistuneita positiivisin ajatuksin.

TAMK valmistumisjuhlat 27.5.2022, rehtori Tapio Kujalan puhe.
Rehtori Tapio Kujalan mielestä aina pitää unelmoida. TAMKista valmistuvilla on avaimet tehdä maailmasta parempi paikka.

– Tämä päivä on yksi osa unelmien täyttymystä. Unelmoikaa lisää. Unelmoikaa lisää paremmasta maailmasta, unelmoikaa uusista haasteista, unelmoikaa alumnitoiminnasta, unelmoikaa ongelmista, joita ratkaisette. Sillä unelmilla on tapana toteutua.

Vuosittaiseen uraseurantietoon perustuen Kujala kertoi, että suurin osa TAMKista valmistuvista sijoittuu vuoden kuluessa valmistumisesta koulutusta vastaavaan työhön ja yli 70 prosenttia heistä Pirkanmaalle. Edes poikkeuksellinen koronapandemia-aika ei estänyt opiskelijoita suorittamasta tutkintoaan loppuun.

Korona-aika toki näkyi nyt valmistuneiden opiskelijoiden arjessa. Sairaanhoitajaksi valmistuneen Iida Rantalan mukaan siitä kuitenkin selvittiin opettajien ja opiskelijoiden kärsivällisyydellä ja joustavuudella sekä yhdessä toisia tukien.

TAMK valmistumisjuhla, sairaanhoitaja Iida Rantalan puhe.
Sairaanhoitaja Iida Rantala piti valmistuvan opiskelijan puheen. Hän on ylpeä tutkinnostaan ja maailman tärkeimmästä ammatista.

– Maailmassa ei ole sellaista vaihetta, jossa näistä tiedoista ja taidoista ei olisi hyötyä. Koulu ja opiskelu ei ole vain töitä varten, vaan myös itsensä ja oman osaamisensa kehittymistä, mikä tulee olemaan meille aina eduksi. Työelämään sopeutuminen ja uusista haastavista tilanteista selviytyminen vahvistaa käsitystämme omasta ammatillisesta osaamisesta sekä tuo rohkeutta kohdata haasteita myös tulevaisuudessa, Rantala pohti.

Samoilla linjoilla oli myös vararehtori Päivi Karttunen.

TAMK valmistumisjuhla 27.5.2022, vararehtori Päivi Karttunen.
Vararehtori Päivi Karttunen piti viimeisen juhlapuheensa valmistuville TAMKin koulutusvararehtorin roolissa. Hänen urallaan tärkeäksi voimavaraksi muodostui opiskeluaikana syntynyt ystävien verkosto.

– Oppiminen ja käytännön taidot ja tiedot kehittyvät joka päivä, kun mieli on avoin ja utelias. Ja koskaan ei tiedä, minkälaisia tehtäviä tulevaisuudessa odottaa. Sitä en itsekään tiennyt silloin, kun vuosia sitten valmistuneena, epävarmana istuin tuossa samassa tilanteessa kuin te. En olisi voinut kuvitella, että se oli innostavan ja antoisan työelämämatkan alku.

Kiitoksia puolin ja toisin

Tampereen ammattikorkeakoulu on Suomen toiseksi suosituin ammattikorkeakoulu. Tämän mainitsi myös rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelmasta insinööriksi valmistunut Lauri Huomo puheessaan.

– Yksi suosion osatekijä on varmasti positiiviset tarinat, sillä kun itse hain jatko-opiskelupaikkaa, en muista kuulleeni tai lukeneeni juurikaan negatiivisia asioita koulusta. Silloin kokemukseni mukaan TAMKin paras puoli oli koulun ja opiskelijoiden yhtenäisyys. Tuo kokemus on osoittautunut oikeaksi, ja nyt sen voin allekirjoittaa täysin. Tavatessa TAMKissa opiskelevia tai jo valmistuneita tulee aina tunne, että ollaan yhtä porukkaa, täysin alasta riippumatta.

TAMK valmistumisjuhlat 27.5.2022, insinööri Lauri Huomo.
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööri Lauri Huomo kertoi kokeneensa hyvää yhteishenkeä TAMKissa, samoin hyvää yhteistyötä oman alansa yritysten kanssa.

Myös yhteistyö työelämäkumppaneiden kanssa sai ansaittua huomiota. Huomo kiitti yrityksiä, jotka vuodesta toiseen antavat opiskelijoille mahdollisuuksia harjoitteluun ja projekteihin ja sitä kautta avaavat ovia työelämään. Opinnoissaan ansioituneille opiskelijoille eri toimialojen yhteistyökumppanit ja TAMKin tukisäätiö jakoivat 86 stipendiä, yhteensä 49 350 euron arvosta.

Tänä keväänä TAMKista valmistuvat ovat ensimmäiset, jotka saivat tutkintotodistuksensa sähköisessä muodossa.

Kaksi juhlaa, tallenne nähtävissä 10.6. saakka

TAMK valmistumisjuhlat 27.4.2022, TAMK Sinfonia -orkesteri, johtajana Markus Yli-Jokipii.
Puheiden lomassa juhlatunnelmaa nostatti TAMK Sinfonia -orkesteri kapellimestari Markus Yli-Jokipiin johdolla.

Pääkampuksella pidetyt kaksi juhlatilaisuutta lähetettiin TAMKin AV-palveluiden tuotantona verkossa. Tallenne on nähtävissä YouTubessa 10.6. saakka. Linkki tallenteeseen YouTubessa

Aamupäivän juhla oli tekniikan, rakentamisen, liiketalouden, median, musiikin, palvelualojen, tietojenkäsittelyn ja tietoliikenteen tutkinto-ohjelmista valmistuneille. Iltapäivän juhla oli sosiaali- ja terveysalan tutkinto-ohjelmasta valmistuneille.

Valmistuneiden nimet on julkaistu TAMKin verkkosivuilla.

Teksti ja kuvat: Jaakko Saarilampi