Sprint-festivaalilla opiskelijat kehittävät ratkaisuja työelämän haasteisiin

Julkaistu 17.11.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Opiskelijat istuvat pyöreän pöydän äärellä keskustelemassa
Kuva: Tuukka Nyström
Sprint on viikon mittainen innovointifestivaali, joka järjestettiin Tampereen korkeakouluyhteisössä 7.–11.11.2022 hybriditapahtumana. Kymmenettä kertaa järjestettävään tapahtumaan osallistui viikon aikana yli 500 opiskelijaa, jotka ratkoivat kumppanuusyritysten tarjoamia työelämän haasteita. Festivaaliyleisö koostui pääasiassa opiskelijoista sekä työelämäkumppaneiden edustajista.

Sprint-festivaalin keskiössä ovat työelämän haasteet, joita opiskelijat ratkaisevat. Tänä vuonna kumppanuusyritykset ja -organisaatiot tarjosivat tiimeille yhteensä 15 haastetta, joissa haettiin opiskelijoiden tuoreita näkemyksiä esimerkiksi liiketoimintaan, palveluiden suunnitteluun, henkilöstöön ja kulttuuriin liittyvissä teemoissa.

Tänä vuonna monialaisia opiskelijatiimejä muodostui yhteensä 86, joista kussakin oli keskimäärin kuusi opiskelijaa. Jokainen tiimi sai tuekseen valmentajan, joka tuki ja opasti haasteiden ratkaisemisessa.

Sprint integroidaan mahdollisimman hyvin opintojen sisältöön, jotta opiskelijat voivat viikon ajan keskittyä täysivaltaisesti haasteiden ratkomiseen. Yhteistyötä tehdään opettajien kanssa.

Sprint tuo yhteen korkeakouluyhteisön opiskelijoita eri aloilta

Raadit valitsivat jokaiselle haasteelle voittajatiimin, yhteensä 15 kappaletta. Kunkin haasteen raati muodostui kumppanuusorganisaatioiden edustajista sekä Sprint-tiimin hankkimista ulkopuolisista asiantuntijoista, joista moni oli Tampereen korkeakouluyhteisöstä. Parhaat ratkaisut viedään kumppaniorganisaatioissa eteenpäin joko yrityksen omalla henkilöstöllä tai opiskelijoiden kanssa yhteistyötä tehden.

Myös opiskelijat voivat viedä ideoitaan ja ratkaisujaan eteenpäin itsenäisesti:

– Meillä oli haasteena esimerkiksi Platform 6:n ja Red Brick:in StartUp case, jossa opiskelijat kehittävät liikeideaa, jota voivat halutessaan lähteä tiimillä viemään eteenpäin. Lisäksi tänä vuonna mukana oli New Growth, joka on tamperelainen Uusi kasvu -hanke. Heidän antamassaan haasteessa opiskelijat pääsivät ideoimaan unelmien yhteiskunnallista yritystä. Esimerkiksi näitä ratkaisuja opiskelijat voivat alkaa kehittää kohti omaa liikeideaa esimerkiksi HUBS:in yrityshautomossa, kertoo Sprint:in projektipäällikkö Saara Eriksson.

Tapahtuman kohokohtana Eriksson pitää yhdessä tekemistä ja yhteisöllisyyttä:

– Tapahtumassa parasta on yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen, joka tuntui nyt erityisen hyvältä koronavuosien jälkeen. Korkeakouluyhteisön kontekstissa on merkityksellistä törmäyttää opiskelijoita ja vähän ravistella perusopiskeluarkea, jossa kurssitöitä tehdään usein luottokavereiden kanssa. Sprint-henkilöstö muodostaa tiimit, minkä ansiosta opiskelijat tutustuvat eri aloja opiskeleviin ihmisiin. Tällainen monialainen tiimitekeminen on tärkeä taito myös työelämää ajatellen.

Voittajatiimien julkistus ja palkintojen jako järjestettiin perjantaina 11.11.2022 ravintola Ilonassa. Paikalle saapui opiskelijoiden lisäksi tiimien valmentajia sekä muutamia kumppanuusyritysten edustajia. Palkinnoksi tänä vuonna voittajatiimit saivat sponsorilahjakortteja sekä Masterclass-palvelun jäsenyyden puolen vuoden ajaksi.

Sprint Innovation Festival tulee taas ensi vuonna – kannattaa pysyä kuulolla.