Opiskelijat ratkovat yritysten ja yhteisöjen kestävän kehityksen haasteita Sprint Innovation Festivalissa

Julkaistu 12.11.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Korkeakouluyhteisön opiskelijat Vera Nieminen, Roosa Liias, Miisa Hiltunen ja Antti Herkman perustivat edellisten innovaatiofestivaalien innoittamana Green Community -nimisen kestävän kehityksen startupin.
Eriarvoisuus ja yksinäisyys, kestävä kuluttaminen tai kiertotalouden käytännöt arjessa – Sprint Innovation Festivalissa Tampereen yliopiston ja ammattikorkeakoulun opiskelijat ratkovat yritysten sekä organisaatioiden todellisia ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden haasteita.

16.–20.11.2020 järjestettävässä Sprint Innovation Festival virtuaalitapahtumassa Tampereen korkeakouluyhteisön monialaiset opiskelijatiimit luovat ratkaisuja yritysten ja yhteistyökumppaneiden asettamiin yhteensä 15 haasteeseen.

Tapahtuman teemana ovat hyvinvointi, vastuullisuus ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet.  Eri alan yritysten ja organisaatioiden määrittelemissä todellisissa haasteissa opiskelijat kehittävät ratkaisuja esimerkiksi eriarvoisuuden ja yksinäisyyden vähentämiseen, kestävään kuluttamiseen sekä biokaasun käytön lisäämiseen.

– Valitsimme tapahtuman teeman sen mukaan, minkä näemme kiinnostavan opiskelijoita ja minkälaiselle osaamiselle on huutava tarve yrityksissä ja organisaatioissa, sanoo tapahtuman projektipäällikkö Sari Ruskeeniemi.

Ratkaisuja ja osaamista hyötykäyttöön

Mukana haasteita tarjoamassa ovat muun muassa SPR, Eettisen kaupan puolesta ry, MTK, Suomen YK-liitto ja Tampereen kaupunki.

Viikon aikana yritykset ja yhteisöt saavat uniikkeja ratkaisuja kestävän toiminnan kehittämiseen. Tapahtuma on organisaatioille hyvä mahdollisuus vahvistaa omaa työnantajabrändiään ja luoda verkostoja opiskelijoihin.

Tapahtumassa opiskelijatiimejä tukevat valmentajat ja asiantuntijat sekä toimeksiannon tuoneen tahon edustajat. Intensiivisen viikon päätteeksi asiantuntija ja toimeksiantajan edustajat arvioivat opiskelijoiden kehittämät ratkaisut sekä valitsevat parhaat.

Parhaat ideat huomioidaan, ja tiimeille luodaan mahdollisuuksia viedä ideoitaan eteenpäin vielä tapahtuman jälkeenkin.

Tervetuloa kuulemaan, minkälaisia ratkaisuja opiskelijat luovat kestävämmän maailman rakentamiseksi! Kaikille avoin virtuaalitilaisuus järjestetään perjantaina 20.11. klo 14–15.30.

Lisätietoja:

projektipäällikkö Sari Ruskeeniemi, p. +358 405 708 147, sari.ruskeeniemi [at] tuni.fi

Sprint vauhdittaa vaikuttavia innovaatioita

Sprint Innovation Festival on viikon mittainen innovointifestivaali, joka tuo vuosittain yhteen valtavan määrän korkeakouluopiskelijoita, yrityksiä, kuntia, kolmannen sektorin toimijoita sekä eri alojen asiantuntijoita ja tutkijoita.

Tänä vuonna tapahtuman tavoitteeksi on aiempaa vahvemmin nostettu yhteiskunnallisesti vaikuttavien innovaatioiden ja ratkaisujen edistäminen.

Edellisten innovaatiofestivaalien innoittamana syntyi muun muassa Green Community -startup, joka pyrkii muuttamaan ihmisten asumis- ja kulutustottumuksia ekologisesti ja sosiaalisesti kestävämpään suuntaan kehittämällä edullisia palveluita kaikkien saataville.

Green Community kehittää parhaillaan asuntoyhteisöille suunnattua tavaroiden yhteiskäyttöpalvelua, jonka tarkoituksena on helpottaa asukkaiden arkea ja samalla edistää jakamistaloutta ihmisten arjessa.

Aiemmin InnoEvent Tampereena tunnettu tapahtuma on Tampereen korkeakouluyhteisön suurin innovointitapahtuma, joka tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden oppimiseen ja verkostoitumiseen.