Sofie Pelsmakers mukana valitsemassa Suomen paviljongin näyttelyideaa Venetsian arkkitehtuuribiennaaliin

Julkaistu 5.12.2023
Vuoden 2025 Venetsian arkkitehtuuribiennaalin kuraattorilta toivotaan kestävyyttä tukevia näkemyksiä. Professori Sofie Pelsmakers tuo valintaraatiin vankan kokemuksensa kestävästä arkkitehtuurista. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto.
Tampereen yliopiston arkkitehtuurin professori Sofie Pelsmakers on valittu mukaan Archinfon raatiin, joka etsii kuraattoria ja näyttelyideaa Suomen paviljongin näyttelyyn vuoden 2025 Venetsian arkkitehtuuribiennaaliin.

Arkkitehtuurin tiedotuskeskus Archinfo vastaa Suomen paviljongin näyttelyistä maailman tunnetuimmalla arkkitehtuurin esittämisareenalla Italian Venetsiassa. Seuraava arkkitehtuuribiennaali on jo 19. ja se on tarkoitus järjestää toukokuusta marraskuuhun 2025.

– On kunnia tulla kutsutuksi Suomen paviljongin kuraattorin valintaraatiin. Jokaisella maalla, Suomi mukaan lukien, on edessään suuria yhteiskunnallisia, ilmastollisia ja ekologisia haasteita, joista ilmasto- ja biodiversiteettikriisit ovat vain osa. Myös arkkitehtuurilla on kiireellinen ja tärkeä tehtävä planeettamme kunnostamisessa sen sijaan, että se olisi vain osa ongelmaa, Sofie Pelsmakers sanoo.

Hän itse toivoo ehdolle konsepteja, jotka osoittavat, että tulevaisuudessa toisenlainen arkkitehtuurin maailma on mahdollinen.

– Toivon, että myös poikkitieteelliset ja kuratoriaaliset kollektiivit inspiroituvat kutsun painopisteestä ja siitä, miten se voidaan sisällyttää tuotantokäytäntöihin, hän lisää.

Sofie Pelsmakers on kestävän asuntosuunnittelun professori Tampereen yliopiston arkkitehtuurin yksikössä. Viimeiset kaksi vuosikymmentä hän on paneutunut kestävän arkkitehtuurin opettamiseen, suunnitteluun ja tutkimukseen, jonka keskiössä ovat ajankohtaiset yhteiskunnalliset haasteet ja joka ei rajoitu teknisiin innovaatioihin vaan tarjoaa laajempia näkökulmia sosiaalisesti ja ekologisesti vastuulliseen suunnitteluun.

Haussa kestävyyttä ja monimuotoisuutta tukeva näyttelyidea

Avoimella haulla Archinfo etsii kuraattoria, jolla on ajatuksia herättäviä ja tulevaisuuteen katsovia näyttelyideoita, jotka liittyvät ajankohtaisiin suomalaisiin arkkitehtuuri-ilmiöihin mutta koskettavat myös laajaa kansainvälistä yleisöä. Kuraattorin valinnan jälkeen idean pohjalta kehitetään vaikuttava näyttely. Valittavan konseptin toivotaan heijastelevan tapoja, joilla arkkitehtuuri voi tukea kestävyyttä ja monimuotoisuutta sekä ihmisten tai muunlajisten osallisuutta ja hyvinvointia.

Näyttelyidean valitsee valintapaneeli, johon kuuluvat Pelsmakersin lisäksi arkkitehti Pia Ilonen ja FT Aura Seikkula. Paneelin puheenjohtajana toimii Archinfon toiminnanjohtaja ja Suomen paviljongin komissaari Katarina Siltavuori.

Alvar Aallon suunnittelema Suomen paviljonki valmistui Venetsian Giardiniin vuonna 1956, alun perin siirrettäväksi näyttelytilaksi. Vuoden 2023 arkkitehtuuribiennaalissa Suomen paviljongin kiitetyssä Huussi-näyttelyssä kävi yli 140 000 biennaalivierasta.

Vuoden 2025 biennaalissa Suomi vastaa myös Sverre Fehnin suunnittelemasta Pohjoismaisesta paviljongista, jossa esitetään Arkkitehtuurimuseon tuottama näyttely. Paviljonki on Suomen, Ruotsin ja Norjan yhteinen, ja tuotantovastuu kiertää Arkkitehtuurimuseon, ArkDesin ja Norjan kansallismuseon välillä.

Haku on avoinna 5.2.2024 asti.

Lue lisää Archinfon tiedotteesta.

Hakuohjeet löytyvät Archinfon verkkosivuilta.

Sofie Pelsmakers
sofie.pelsmakers [at] tuni.fi