Hyppää pääsisältöön

Restonomiopiskelijat esittelivät ottelutapahtumien kehittämisideoitaan Tapparalle

Julkaistu 19.10.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMKin restonomiopiskelijat esittelevät ottelutapahtuman kehittämisideoitaan Tapparan kolmelle edustajalle.
Tapparan edustajat olivat innokkaita ottamaan opiskelijoiden ideoista osan käyttöön sellaisenaan, osan hieman työstettynä.
Tampereen ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden restonomiopiskelijat pääsivät ideoimaan, miten tehdä Tapparan ottelutapahtumista entistä parempia ja kiinnostavampia. Opiskelijatiimit esittelivät työnsä tuloksia Nokia Arenan Paidia-tilassa 9.10.2023. Samanlainen yhteistyö TAMKin ja Tapparan välillä toteutettiin onnistuneesti jo viime syksynä.

Kymmenen opiskelijatiimiä esitteli ottelutapahtumien ja oheispalveluiden kehittämisideoitaan Tapparan edustajille. Mukana oli henkilöstöä myös NoHo Partnersista, joka vastaa Nokia Arenan ravintolapalveluista. Ideat lähtivät viidestä eri näkökulmasta: 1. lapsiperheet 2. nuoret, teinit ja nuoret aikuiset 3. ensikertalaiset ja otteluissa käymättömät 4. fanikauppa ja Tappara-sovellus 5. showelementit. Jokaiseen näkökulmaan tarttui kaksi opiskelijatiimiä.

Pohjatyönä opiskelijat olivat haastatelleet suuren joukon otteluiden katsojia sekä tehneet itse havaintoja paikan päällä otteluissa. He olivat keränneet myös otteluissa käymättömiltä ihmisiltä ajatuksia tapahtumien vetovoiman lisäämiseksi.

– Opintojakson punaisena lankana oli palvelumuotoilu. Opiskelijat ovat pohtineet, miten hyvä palvelu ja asiakaskokemukseen panostaminen voi luoda kestävää hyvinvointia. Tämä oli heille uudenlainen tapa oppia, sanoo lehtori Mika Kylänen TAMKista.

Nuoriin, teineihin ja nuoriin aikuisiin keskittyneet tiimit olivat ideoineet muun muassa nuorille sopivaa tekemistä otteluiden erätauoille. Kuvassa Hanna Alanen, Katariina Lehtikevari, Vera Uusitalo, Valtteri Ahonen ja Luukas Lannetta.

Kaikille kohderyhmille jotain

Lapsiperheisiin keskittyneet tiimit olivat pohtineet, miten lapset saisivat aikansa kulumaan otteluissa ja vanhemmat voisivat keskittyä tiiviimmin pelin seuraamiseen. Opiskelijat olivat keksineet erilaisia tehtäviä sisältävän puuhavihkon, jonka äärelle lapset voivat rauhoittua ottelun ja erätaukojen ajaksi. Toinen idea oli Tapparan maskotin mukaan nimetty Tapsu-parkki, jossa on lapsille ajanvietteeksi leikkejä, pelejä ja askartelua. Parkissa voi ottaa myös yhteiskuvan Tapsun kanssa.

– Yhdessä tekeminen oli hauskaa ja onnistuimme hienosti ideoimaan sopivaa tekemistä lapsiperheille, vaikkei itsellämme vielä lapsia olekaan, toteaa opiskelija Sofia Vesterinen.

Nuoriin, teineihin ja nuoriin aikuisiin keskittyneet tiimit kaipasivat tekemistä otteluiden erätauoille. He ehdottivat Nuoriso Corneria, jossa voi pelata pelejä, kuunnella musiikkia, ladata puhelinta ja samalla tutustua muihin samanikäisiin Tappara-faneihin. Myös Tampereen maine opiskelijaystävällisenä kaupunkina oli herättänyt ajatuksia – tiimit ehdottivat opiskelijakampanjoita, joissa voi voittaa esimerkiksi opiskelija-alennuksia sekä haalarimerkkejä.

– Opiskelijabudjetti ei oikein riitä ottelulippuihin, joten tällaiset kampanjat voisivat hyvinkin auttaa Tapparaa tavoittamaan opiskelijat, sanoo opiskelija Vera Uusitalo.

Ideointityössä otettiin huomioon myös ensi kertaa otteluun tulevat sekä ne, jotka eivät käy otteluissa lainkaan. Heitä varten opiskelijat ehdottivat esimerkiksi opastettuja kierroksia Nokia Arenalla, jotta kynnys peleihin osallistumiseen madaltuisi. Mielenkiinnon lisäämiseksi ehdotettiin myös QR-koodin takana olevaa esitettä, jonka kautta saa helposti napakan tietopaketin otteluista.

Otteluiden showelementteihin pureutuneet tiimit halusivat lisätä yleisön osallisuutta ja merkityksellisyyden tunnetta. Kuvassa Ernest Tverdohleb, Eveliina Tanskanen, Henna Luoto ja Julius Kanta.

Brändille näkyvyyttä ja katsojille osallisuutta

Tapparalla on oma sovellus ja Nokia Arenalla sijaitseva fanikauppa. Tiimit ideoivat sovellukseen uuden toiminnon, jonka kautta otteluun voi tilata ruoan etukäteen. Näin Nokia Arenan ruokapalveluiden jonot lyhenisivät ja samalla henkilöstön työ helpottuisi.

Fanikaupan ahtaissa tiloissa ja tuotteiden esillepanossa nähtiin parantamisen varaa, ja tunnelman kohentamiseksi ehdotettiin taustamusiikkia. Opiskelijat kannustivat myös ottamaan Nokia Arenan ja kaupungin mainosnäytöt käyttöön, jotta tuotteet saisivat enemmän näkyvyyttä ja Tapparan brändin tunnettuus katukuvassa kasvaisi. Lähestyvä joulu oli innostanut myös Tappara-joulukalenterin ideoimiseen.

Otteluiden showelementteihin pureutuneet tiimit olivat pohtineet muun muassa, miten yleisön osallisuutta ja merkityksellisyyden tunnetta voisi kohentaa. He ehdottivat Tappara-sovellukseen ominaisuutta, jolla käyttäjä voi esittää omia musiikkitoiveitaan ottelutapahtumaan.

– Projektissa ei ollut välttämätöntä tietää paljon urheilusta tai jääkiekosta etukäteen. Havainnoimme paikan päällä otteluissa, miten homma pyörii, millaisia showelementtejä on ja mitä tarvittaisiin lisää, kertoo opiskelija Ernest Tverdohleb.

Ideat otettiin innolla vastaan

Tapparan edustajat olivat todella tyytyväisiä opiskelijoiden työhön ja olivat halukkaita ottamaan osan ideoista käyttöön sellaisenaan, osan hieman työstettynä.

– Opiskelijat ovat tehneet loistavaa työtä. Ideoihin on selvästi käytetty aikaa, vaivaa ja luovuutta. Tämä on arvokasta työtä, johon meillä ei riitä paljon aikaa, joten opiskelijoista oli valtava apu. Muutoinkin yhteistyö TAMKin kanssa sujui jälleen hyvin, kiittelee Tapparan tapahtuma- ja markkinointipäällikkö Jesse Pyykkö.

Myös opiskelijat itse pitivät jääkiekkomaailmaan heittäytymistä antoisana ja kokivat saaneensa kehittävää haastetta heti opintojen alkuun. Projekti tarjosi konkreettista tekemistä ja opetti uusia tarpeellisia taitoja tulevaa varten, esimerkiksi tiimityöskentelyä, tiedon hankkimista ja esiintymistä.

– Opiskelijatiimit osasivat hyvin hyödyntää saamaansa ohjausta ja viedä lupaavimpia ideoitaan hieman pidemmälle alustavina konsepteina. Saimme jälleen käytännönläheisen, ajankohtaisen ja innostavan oppimisympäristön alkuvaiheen opiskelijoille, Mika Kylänen sanoo.


Lisätietoa:

Lehtori Mika Kylänen, Tampereen ammattikorkeakoulu
p. 050 465 6477, mika.kylanen [at] tuni.fi (mika[dot]kylanen[at]tuni[dot]fi)

Lehtori Tuija Ylä-Viteli, Tampereen ammattikorkeakoulu
p. 050 311 9758, tuija.yla-viteli [at] tuni.fi (tuija[dot]yla-viteli[at]tuni[dot]fi)

 

Teksti ja kuvat: Emmi Suominen