Reilun kaupan korkeakoulu tukee ilmastoystävällisempien viljelytapojen kehittämistä

Julkaistu 25.10.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kaksi hymyilevää opiskelijaa pitää käsissää kylttiä, jossa lukee englanniksi: "Opiskelemme Reilun kaupan yliopistossa."
Tampereen korkeakouluyhteisö osallistuu kansainväliseen Reilun kaupan viikkoon ja tukee näin viljelijöiden työtä aiempaa ilmastoystävällisempien viljelytapojen kehittämisessä.

– Kestävän kehityksen ja globaalin vastuullisuuden edistäminen pienilläkin teoilla on meille korkeakouluyhteisönä tärkeää. Esimerkiksi tekemällä arkisen, reilun valinnan kampusravintolan tai kaupan tiskillä jokainen meistä voi vaikuttaa ihmisen ja maapallon hyvinvointiin, sanoo Tampereen yliopiston kestävän kehityksen erityisasiantuntija Matias Nurminen.

Tampereen korkeakouluyhteisö sai Reilun kaupan korkeakoulu -arvonimen vuonna 2019. Arvonimi näkyy ympäri vuoden esimerkiksi kampusravintoloiden tilauskahvituksissa, joissa automaattisesti tarjotaan Reilun kaupan kahvia ja teetä. Yhteisö tukee kestävän kehityksen mukaista kaupankäyntiä myös osallistumalla vuosittain Reilun kaupan viikkoon – sen aikana kampusravintoloissa on tarjolla erilaisia Reilun kaupan kampanjatuotteita.

Tänä vuonna Reilun kaupan viikolla nostetaan esiin ilmastomuutoksen vaikutuksia viljelyolosuhteisiin – ja samalla myös sitä, miten Reilun kaupan viljelijät ovat osaltaan pystyneet muuttamaan toimintaansa aiempaa ilmastoystävällisemmäksi.

Ilmastonmuutos uhkaa kahvin tuotantoa

Ilmastonmuutos on tehnyt viljelijöiden arjesta ja toimeentulosta yhä epävarmempaa joka puolella maailmaa. Erityisesti muutos kurittaa pienviljelijöitä, joille yhdenkin sadon epäonnistuminen voi uhata toimeentuloa. Ilmastonmuutos vaikuttaa hälyttävästi esimerkiksi kahvin, kaakaon, banaanin, puuvillan ja ruusun viljelyyn. Reilun kaupan tuottajia koulutetaan ilmastonmuutokseen sopeutumisessa ja siirtymisessä vähähiiliseen tuotantoon.

Yksi ilmastonmuutokselle herkimmistä raaka-aineista on kahvi. Entistä lämpimämmät ja kosteammat olosuhteet saavat kahvin kukat putoamaan liian aikaisin ja kasvitaudit yleistymään. Reilun kaupan tiloilla kahvipensaita on muun muassa vaihdettu uusiin kestävämpiin pensaisiin. Työn seurauksena tuotanto on kasvanut ja kestää nykyään paremmin ilmastonmuutoksen riskejä.

Reilun kaupan viikkoa vietetään 25.–31. lokakuuta 2021.

Tutustu Reilun kaupan toimintaan verkkosivuilla.

Osallistu somessa: @reilukauppa #reilunkaupanviikko

Lisätietoja:
Matias Nurminen, kestävän kehityksen erityisasiantuntija, matias.nurminen [at] tuni.fi