Opiskelijat alustavat paneelin työvoimapolitiikasta

Julkaistu 11.12.2023
Lasikattonäkymä alhaalta päin.
Kuva: Reetta Oittinen
Tampereen yliopistossa järjestetään perjantaina 15.12. seminaari, jossa tarkastellaan työttömyyttä, työttömien palveluita ja työttömyysturvaa ajankohtaisten uudistusten näkökulmasta. Seminaari ja taustalla vaikuttava tutkimushanke muistuttavat etuuksien ja palveluiden keskinäisvaikutuksesta. Oikealla etuudella työnhakija suuntaa tarkoituksenmukaiseen palveluun, mikä voisi vaikuttaa kuntoutumisen ja työllistymisen mahdollisuuksiin.

Sosiaalipolitiikan tutkija, työelämäntutkimuksen dosentti Satu Ojala pitää yli vaalikausien ulottuvaa hallinnonuudistusta poikkeuksellisen suurena. Esimerkiksi julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirretään työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille vuoden 2025 alussa. (Lähde: TE-palvelut).

– Samaan aikaan hyvinvointialueuudistus rajaa kuntien mahdollisuuksia vaikuttaa pitkäaikaistyöttömien palveluihin, koska sosiaalipalveluina toteutettava kuntouttava työtoiminta siirtyy hyvinvointialueille. Sosiaaliturvan uudistus taas tulee vaikuttamaan palveluihin ohjautumiseen ja niihin pääsyyn, Ojala toteaa.

Aktiivinen työvoimapolitiikka Pohjoismaissa on korostanut työnhakijoiden taitoja lisääviä palveluita ratkaisuna työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmaan, jossa avoimet työpaikat eivät vastaa työnhakijoiden osaamista. Keskustelu on sittemmin siirtynyt työnhakijan velvoitteisiin. Sosiaaliturvaleikkaukset tai työnhakijavelvoitteiden lisääminen eivät Ojalan mukaan paranna työttömän taitoja eli koulutuksen ja osaamisen vahvistamista.

Katse työttömän taitoihin ja työvoimapolitiikan keinoihin -seminaarissa Tampereen yliopiston opiskelijat ovat selvittäneet tutkimustietoon pohjaten työvoimapolitiikkaa. Kyse on asiantuntijataitojen harjoittelusta, jossa opiskelijat yhteiskunnan tulevina asiantuntijoina saavat sanansijan laatimillaan esityksillä. Ryhmät tunnistavat nykyisen työllisyys- ja sosiaaliturvajärjestelmän epäkohdan esittäen siihen muutoksia. Paneelit ottavat keskusteluun kysymyksen tai toimenpide-ehdotuksen.

Tutkimus tarkastelee sosiaaliturvapolkuja

Poikkeuksellinen konsepti edistää tutkimuksen ja käytännön vuoropuhelua, kun paikalla on palveluiden toimeenpanijoita ja päätöksentekijöitä.

– Seminaari huomioi aikaisempaa monipuolisemmin, ettei TE-palvelu ole vain yksi oma palvelunsa, vaan se kytkeytyy sosiaali- ja terveyspalveluihin ja etuuksiin. Samat ihmiset ovat usein TE- ja sote-palveluiden sekä sosiaaliturvan asiakkaita. Etuuksien ja palveluiden kytkökset pitäisi sen vuoksi tunnistaa paremmin, Ojala sanoo.

Ojala johtaa Koneen Säätiön rahoittamaa tutkimushanketta, joka pureutuu etuuksien ja palveluiden kokonaisuuteen. Hanke tarkastelee rekisteriaineistoista sosiaaliturvapolkuja eli siirtymiä etuuksien ja työmarkkinoiden välillä.

– Usein unohtuu, että etuudet ovat myös portti palveluihin. Jos henkilö ei pääsee terveyspalveluihin ajallaan, hän saattaa joutua olemaan pitkään työttömyysetuudella, ja silloin raskaiden työnhakijavelvoitteiden kohteena. Tosiasiassa hän voi olla sairaana, mutta työkyvyn selvittelyihin, terveyspalveluihin ja kuntoutukseen pääsy usein viivästyy. Pääsy ajallaan oikealle etuudelle, kuten sairauspäivärahalle tai kuntoutusetuudelle, taas toimisi porttina sopiviin palveluihin ja sitä myötä tukisi askelia kohti työmarkkinoita, Ojala havainnollistaa.

Seminaarin järjestävät Koneen Säätiön hanke Työtä vailla olevien työ- ja sosiaaliturvapolut ja työttömyysturvan poiskäännyttävät vaikutukset, Tampereen yliopiston Työmarkkinoiden reunamilla -kurssin opiskelijat sekä Työelämän tutkimuskeskus WRC.

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Keskustelujen päätteeksi on mahdollisuus haastatella asiantuntijoita. Pyydämme sopimaan etukäteen haastattelupyynnöt Satu Ojalan kanssa.

Seminaarin ohjelma

Lisätietoja:

Satu Ojala
satu.ojala [at] tuni.fi, 050 318 6176
Koneen Säätiön hankkeen johtaja, Työmarkkinoiden reunamilla -kurssin vastuopettaja