Nätyn ja Teatterikorkeakoulun yhteinen kanditeatteri tarjoaa viisi kantaesitystä – Tampereella Tiikeriooppera

Julkaistu 28.2.2024
Kuva: Elli Kujansuu
Viisi uutta kotimaista näytelmää - viisi ennennäkemätöntä esitystä! Tiikeriooppera Tampereella Kellariteatterissa, Kaunis nainen, Sex on the Beach, Sirkuskissa ja Space X -esitykset Teatterikorkeakoululla Helsingissä.

Kandiprojektissa ovat yhteistyössä Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun dramaturgian ja näytelmän kirjoittamisen, ohjauksen, valosuunnittelun, äänisuunnittelun ja esittävien taiteiden lavastuksen sekä näyttelijäntaiteen koulutusohjelmat, Tampereen yliopiston teatterityön tutkinto-ohjelma (Näty) sekä Tampereen Työväen Teatteri. Nätyläisiä on kaikissa produktioissa.

Tiikeriooppera on ensi-illassa 2.4.2024 Kellariteatterissa Tampereen Työväen Teatterissa

Tiikeriooppera on kuumeinen sukellus 70-luvun Teatterikouluun, jossa aate ja taide käyvät kiivasta taistoa. Herkässä ja kiihkeässä nykydraamassa kaikuvat laulut ja dokumentaarinen aineisto. Keväällä 2024 tämän päivän teatteriopiskelijat uudelleenkuvittelevat Kellarinäyttämölle maailman, jossa edistyksen saavuttamiseksi on uhrattava kaikki.

Työryhmä

• Näytelmäkirjailija & laulujen sanat: Sara Koiranen (dramaturgian ja näytelmän kirjoittamisen koulutusohjelma, 3. vuosikurssin opiskelija)
  • Ohjaus: Bálint Barcsai (ohjauksen koulutusohjelman maisteriopiskelija)
  • Lavastus- ja pukusuunnittelu: Asta Paretskoi (esittävien taiteiden lavastuksen koulutusohjelman maisteriopiskelija, teatteritaiteen maisteritutkinnon taiteellinen opinnäyte)
  • Äänisuunnittelu & sävellys: Vertti Korkki (äänisuunnittelun koulutusohjelma, 3. vuosikurssin opiskelija
  • Valosuunnittelu: Elli Kujansuu (valosuunnittelun koulutusohjelma, 3. vuosikurssin opiskelija)
  • Animaatiot: Ágnes Snekszer (vierailija)
  • Esiintyjät: Sonja Arffman, Heidi Finnberg, Väinö Lehtinen (näyttelijäntaiteen opiskelija, 2. vuosikurssi, TeaK), Ilona Karppelin, Vincent Kinnunen, Saara Mänttäri (Näyttelijäntaiteen opiskelija, 3. vuosikurssi, Näty)

Liput Tampereen Työväen Teatteri

Kaunis nainen

10.–17.4.2024 Kookos, Studio4

Pretty woman tuli kaupunkiin
Kaunis nainen the kind I’d like to meet

Työryhmä

• Näytelmäkirjailija: Mimmi Ahonen (dramaturgian ja näytelmän kirjoittamisen koulutusohjelma, 3. vuosikurssin opiskelija)
  • Ohjaus: Ruusa Tapper (ohjauksen koulutusohjelma, 3. vuosikurssin opiskelija)
  • Lavastus: Virva Myllyaho (esittävien taiteiden lavastuksen koulutusohjelma, 3. vuosikurssin opiskelija)
  • Pukusuunnittelu: Kati Hukkinen (muotoilun, muodin ja puvustuksen koulutusohjelma, 4. vuosikurssin opiskelija, Xamk)
  • Äänisuunnittelu: Io Pettersson (äänisuunnittelun koulutusohjelma, 3. vuosikurssin opiskelija)
  • Valosuunnittelu: Sara Jalonen (esitys- ja teatteritekniikan koulutusohjelma, 3. vuosikurssin opiskelija, Metropolia)
  • Esiintyjät: Vilma Hartikainen, Kasper Korpela, Sulo Rahman (Nätyn teatterityön koulutusohjelma, 3. vuosikurssin opiskelijoita), Rebecca Nugent, Iina Nyländen ja Pablo Ounaskari (näyttelijäntaiteen koulutusohjelma, 2. vuosikurssin opiskelijoita)

SpaceX

9.4–17.4.2024 Kookos, Studio2

Suunnittelijalähtöinen avaruusseikkailu SpaceX suuntaa kohti Marsia ja täydellistä yhteiskuntaa.

Työryhmä

• Saana Pohjonen, Henia Nikkilä, Mikko Kaukonen, Anna Pietilä, Elsi Sloan, Allison Data + vierailevia tähtiä!

Sex on the Beach

11.–17.4.2024 Kookos, Studio3

Koti on siellä, missä sattuu eniten. Onneksi nämä ovat jäähyväiset.

Työryhmä

• Näytelmäkirjailija: Kasimir Koski (dramaturgian ja näytelmän kirjoittamisen koulutusohjelma, 3. vuosikurssin opiskelija)
  • Ohjaus: Alise Polacenko (ohjauksen koulutusohjelma, 3. vuosikurssin opiskelija)
  • Lavastus: Vera Kotkaniemi (esittävien taiteiden lavastus, 3. vuosikurssin opiskelija)
  • Valosuunnittelu: Pinja Juhola (valosuunnittelun koulutusohjelma, 3. vuosikurssin opiskelija)
  • Äänisuunnittelu: Jekaterina Viltsenko (Musiik­ki­tek­no­lo­gian kou­lu­tus­oh­jel­ma 1. vuosikurssin opiskelija)
  • Esiintyjät: Janika Suopanki, Milla Palin (näyttelijäntaiteen opiskelija, 2. vuosikurssi) ja Jussi Matias Korhonen, Jalmari Pajunen, Vili Saarela (Näty, 3. vuosikurssi)
  • Maskeeraus: Vera Tuomola ja Amanda Tammi (Stadin aikuis- ja ammattiopisto, Esitys- ja teatteritekniikan ammattitutkinto)

Sirkuskissa

11.4–17.4.2024, Kookos, Studio1

Iki-ihana kauhukavalkadi pakkomielteistä, väkivallasta, rakkaudesta ja taikuudesta.

Työryhmä

• Näytelmäkirjailija: Peppi Toivola (dramaturgian ja näytelmän kirjoittamisen koulutusohjelma, 3. vuosikurssi)
  • Ohjaus: Kirmo Komulainen (ohjauksen koulutusohjelma, 3. vuosikurssi)
  • Lavastus: Mira Roivainen (esittävien taiteiden lavastuksen koulutusohjelma, 3. vuosikurssi)