Mikko Jorosen ryhmä tutkii asumista kriisien keskellä ERC-rahoituksella

Julkaistu 31.1.2023
Yliopistotutkija, FT Mikko Joronen (Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto).
Yliopistotutkija Mikko Joronen Tampereen yliopistosta on saanut Euroopan tutkimusneuvostolta (ERC) merkittävän tutkimusrahoituksen. Lähes kahden miljoonan euron suuruinen Consolidator Grant käynnistää viisivuotisen tutkimushankkeen, jossa tarkastellaan asumista kriisialueilla kroonistuneen väkivallan ympärillä.

Dwelling with Crises -tutkimushanke selvittää tapoja luoda koti yhteiskunnissa, joissa ihmiset asuvat pitkittyneiden kriisien keskellä.

Euroopan tutkimusneuvosto myöntää rahoitusta huippututkijoille korkeatasoiseen ja uraauurtavaan tutkimukseen.

– ERC-rahoitus on merkittävä tutkimusryhmämme vahvistamiselle. Sen avulla pääsemme tekemään ryhmän kanssa tutkimusta parhaassa mahdollisessa tutkimusympäristössä. Lähdemme ennen kaikkea toteuttamaan uusia tutkimusideoita, Joronen toteaa.

ERC-hanke tarkastelee kodin rakentamista tiloissa, jotka ovat ihmisille tuttuja mutta luonteeltaan vastenmielisiä, lamauttavia ja kielteisiä. Tutkimuksessa tarkastellaan Libanonissa, Länsirannalla ja Gazassa käynnissä olevia kriisejä, joita talouden romahdus, infran puute ja pitkittynyt väkivalta aiheuttavat.

Tutkijat pohtivat kysymystä siitä, mitä tarkoittaa jäädä asumaan paikkoihin, joissa elämä on jatkuvasti alttiina häiriöille, lamaantumiselle ja aineelliselle puutteelle. Miten kriisissä voi asua?

– Monet ihmiset jäävät asumaan alueille keskellä pitkittynyttä konfliktia. Kyse on ihmisistä, joiden elämää luonnehtivat epävarmuus ja väkivallan jatkuva läsnäolo tai sen mahdollisuus, Joronen sanoo.

Tutkimus huojuttaa vakiintuneita käsitteitä ja uudistaa metodologiaa

Joronen kertoo ryhmän tekevän perustutkimusta, joka sisältää empiirisiä kenttätyövaiheita. Vaikka Jorosen tutkimus tarkastelee Lähi-itää, Venäjän hyökkäys Ukrainaan tekee tiedon relevantiksi myös Euroopan kannalta.

Tutkimus tuottaa empiiristä tietoa siitä, mitä on asua kriisi- ja konfliktialueilla ja niiden luomissa poliittisissa olosuhteissa. Lopulta se astuu empirian ulkopuolelle laajempiin kysymyksiin tutkimuksen tekemisestä.

ERC-hankerahoituksen edellytyksenä on myös tutkimusalan metodologian uudistaminen. Metodologisesti Jorosen ryhmä ottaa välineeksi negatiivisen jännitteen.

– Kodin poissulkemisen kautta muodostuu myös kodin rakentaminen. Asetamme keskiöön sen, että ihmiset kuitenkin asuvat ja yrittävät katkoksellisuudessa rakentaa jokapäiväistä elämää.

Joronen sanoo, että tutkimuksen on tarkoitus vaikuttaa paradigmaattisiksi muuttuneisiin käsitteisiin affekteista, materiaalisuudesta ja politiikasta.

– Relationaalisuus tarkoittaa, että olemme kytkeytyneenä asioiden kanssa. Mitä jos lähtisimme liikkeelle katkoksellisuudesta? Miten asiat määrittyvät, kun ihmiset elävät jatkuvan häirinnän ja poissulkemisen tilassa.

– Usein teoreettisia lähtökohtia on kehitetty länsimaisissa konteksteissa ja niissä on pitkät tieteen traditiot. Yritämme käsitteiden dekolonisaatiota. Viemme käsitteet ihmisten arkeen ja katsomme, mitä se tekee käsitteellisille rakennelmille, Joronen kertoo lähtökohdista.

Tutkimuksessa on mukana paikallisia kansalaisjärjestöjä, joita tutkijat tarkastelevat mutta myös osallistuvat niiden toimintaan kerätäkseen tutkimusaineistoa. Jorosen mukaan näin rakentuu orgaaninen tutkimusalusta – ihmiset saavat mielekkään syyn olla mukana tutkimuksessa. Yhteistyö varmistaa myös tutkimuksen eettisyyttä.

Rahoituksen turvin rakentuu seitsemän hengen tutkimusryhmä, jossa tutkimusta johtavan Jorosen lisäksi työskentelee väitelleitä tutkijoita ja väitöskirjatutkija.

Tutustu tutkimuksen huippuihin Tampereen yliopistossa

ERC tiedote: European Research Council awards €657m in grants to researchers across Europe

ERC Consolidator Grant -rahoitus

• Euroopan tutkimusneuvosto ERC myönsi 321 Consolidator Grant -rahoitusta eli yhteensä 657 miljoonaa euroa.
  • Consolidator-rahoitus tukee uransa puolivälissä olevia tutkijoita ja auttaa heitä vahvistamaan tutkimusryhmiään.
  • Tähän hakukierrokseen osallistui 2 222 tutkijaa, joista 14,4 % sai rahoituksen.
  • Rahoitus myönnetään Horizon Europe -ohjelmasta.