Lastentautien tutkimussäätiöltä ennätykselliset yli 2,6 miljoonaa euroa alan tutkimukseen

Julkaistu 5.10.2023
viitekuvassa käsi ja koeputki, kädet tietokoneen näppäimillä ja kynää pitelevä käsi
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopistoKuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Lastentautien tutkimussäätiö myönsi vuotuisia apurahoja ensi vuodelle enemmän kuin koskaan aiemmin. Tutkimusapurahoja sai yhteensä 103 tutkimusryhmää tai yksittäistä tutkijaa.

Lastentautien tutkimussäätiö on päättänyt yli 2,6 miljoonan euron rahoituksesta lasten terveyteen ja hyvinvointiin kohdistuvaan tieteelliseen tutkimukseen. Eniten apurahoja – yhteensä noin 500 000 euroa - säätiö päätti jakaa endokrinologian ja diabetologian tutkimushankkeisiin. Lähes yhtä paljon apurahoja kohdistettiin lastenpsykiatrian ja neurologian tutkimukseen.

– Lasten ja nuorten mielenterveys ja hyvinvointi ovat viime vuosina nousseet lastenpsykiatrian tutkimuskohteiksi. Osittain Lastentautien tutkimussäätiön jakaman vuosikymmenten tuenkin ansiosta lääkärit ja tutkijat ovat voineet työskennellä maailman parhaissa tutkimuslaitoksissa. Näistä hankkeista saadut opit on voitu jalkauttaa Suomeen, jotta suomalaislapset saavat maailman parasta hoitoa. Tämä näkyy myös huippuluokan apurahahakemusten kasvuna, sanoo Lastentautien tutkimussäätiön hallituksen puheenjohtaja, vuorineuvos Tor Bergman.

Suurin yksittäinen lastenpsykiatrian tutkimusapuraha, 120 000 euroa, myönnettiin Helsingin yliopiston dosentti, yliopistonlehtori Marjo Flyktin ryhmälle, joka vertailee psykiatristen hoitomenetelmien vaikuttavuutta ja muun muassa sitä, ketkä vakavasti oireilevista lapsista ja nuorista saavat apua lyhyistä interventioista.

Lastentautien tutkimussäätiö myönsi viidelle tutkimushankkeelle yli 100 000 euron monivuotiset hankeapurahat. Kuusi lastentautien tutkimushanketta sai noin 90 000 euron apurahan.

Tampereen yliopiston tutkijoille yhteensä 210 000 euroa

Tampereen yliopisto sai apurahaa kahteen tutkimushankkeeseen, yhteensä 135 000 euroa. Lisäksi työskentely- ja väitöskirja-apurahoja myönnettiin 75 000 euron edestä.

Tampereen yliopistosta rahoitusta saivat:

Dosentti Marita Fallström (tieteessä Paassilta), Imeväisten ja leikki-ikäisten astma – kotimittauksella kohti diagnoosia, Valtakunnallinen yhteisrahastosta 45 000 € (yksivuotinen hanke).

LT, dosentti Olli Lohi, Akuutin leukemian aineenvaihdunnan heikkouksien hyödyntäminen täsmähoidoissa, Helena ja Niilo Hallmanin rahastosta 90 000 € (useampivuotinen hanke).

Dosentti, lastentautien ja lasten allergologian erikoislääkäri Juho Kivistö, Vaikeasti allergisten lasten elämänlaatu, Säätiön käyttörahastosta 20 000 € (Väitöksen jälkeiseen työskentelyyn kotimaassa).

LT Laura Räisänen, Oraalisen Vankomysiinin vaikutuksen arviominen ulceratiivisen koliittiin liittyvän sklerosoivan kolangiitin hoidossa, Piltti-rahastosta 40 000 € (Väitöksen jälkeiseen työskentelyyn ulkomailla).

LL, lastentautien erikoislääkäri Mervi Järvelä, Lasten hengitystuki kotihoidossa, Tampereen yo:n Lastenklinikan rahastosta 2200 € (Väitöskirja-apuraha).

LL Elina Karppa, Virtuaalitehosteinen syvähengitys- ja rentoutumisharjoittelu lapsipotilaiden hoidossa, Matti V.A. Heikinheimon rahastosta 1000 € ja Tampereen yo:n Lastenklinikan rahastosta 3400, yhteensä 4400 € (Väitöskirja-apuraha).

LL Vilma Lankinen, Synnynnäisen lonkkanivelen dysplasian (DDH) riskitekijät, hoitotulokset ja hoidon kustannukset, Tampereen yo:n Lastenklinikan rahastosta 4400 € (Väitöskirja-apuraha).

LL Karoliina Videman, Äidin raskaudenaikaisen sulfadoksiini-pyrimetamiini ja atsitromysiini intervention vaikutus varhaisnuorten terveyteen, Matti V.A. Heikinheimon rahastosta 4000 € (Väitöskirja-apuraha).

Katso kaikki vuodelle 2024 myönnetyt apurahat Lastentautien tutkimussäätiön sivuilta.

Lue Lastentautien tutkimussäätiön tiedote.

Lisätiedot:

Tor Bergman, hallituksen puheenjohtaja, Lastentautien tutkimussäätiö
040 555 4414

Lastentautien tutkimussäätiö jakaa vuosittain apurahoja ja palkitsee ansioituneita alan tutkijoita, kuten se on tehnyt jo yli 60 vuoden ajan. Viimeisen 15 vuoden aikana säätiö on jakanut tutkimukseen rahaa yli 30 miljoonaa euroa. Tuen määrä on ollut viime vuosina kasvussa.