Kestävän kehityksen teemat muuntuivat monipuolisiksi mobiilipeleiksi

Julkaistu 9.5.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Neljä nuorta kokoontuneena pöydän ympärille keskustelemaan.
Kahviossa peliprojektin luovalla tauolla tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman opiskelijat Esa-Pekka Palonen (vas.), Kseniia Merzliakova, Tiiu Kaarela ja Ossi Visanen. Kuva: Anne-Mari Sainio
Tikolaiset eli Tampereen ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelman opiskelijat ovat lyhyessä ajassa kehittäneet kuusi erilaista mobiilipeliä EduSTA-hankkeen toimeksiannosta. Supersprintin aikana ensimmäisen vuoden opiskelijat perehtyivät kestävään kehitykseen. Pelit ovat ladattavissa Google Play -sovelluskaupasta. Paras peli valitaan perinteisillä pelimessuilla.

Lehtori Mika Nieminen on edustanut toimeksiantajaa, jolla oli pelien suhteen muutama tärkeä toive; hyvä pelattavuus ja myöhempi laajennettavuus tai päivitettävyys. Hän luonnehtii projektia monin tavoin kiinnostavaksi. Yhteisen ideointivaiheen jälkeen opiskelijatiimit perehtyivät mobiilipelien rakentamisen lisäksi kestävän kehityksen tematiikkaan.

”On ollut hauska tavata tekijöitä pikselien takana”

Nieminen kiittää opiskelijoiden positiivista otetta tekemiseen ja avointa mieltä oppia samalla kestävästä kehityksestä. Academy for Sustainable Future Educators (EduSTA) -hankkeessa kehitetään ammatillisten opettajien kestävyysosaamista. Toimeksiantaja on tyytyväinen siitä, että kestävän kehityksen teemat tulevat tutummiksi pelillistämisenkin keinoin.

Julkaistavat pelit kehitettiin kunnianhimoisesti vain muutamassa kuukaudessa.

– Tämä on ollut opiskelijoille, ohjaajille ja meille toimeksiantajillekin varsinainen supersprintti. Idean vieminen käytäntöön on ollut paikoin haastavaa, mutta lopputulokset ovat kivoja ja pelit löytävät varmasti pelaajansa. Minua on innostanut erityisesti se, että olen oppinut pelien tekemisestä paljon uutta. On ollut hauska tavata tekijöitä pikselien takana, Nieminen sanoo.

Peliprojekti yhdistää tietojenkäsittelyn opiskelijoiden ensimmäisen vuoden kevään osaamisia

Tietojenkäsittelyn opiskelijaryhmän ohjaajana projektinhallinnassa toimi lehtori Anne-Mari Sainio. Projektiin sisältyi mobiilipeliohjelmointia, grafiikan tekemistä, web-tekniikoita sekä designin ja käytettävyyden tekemistä. Opiskelijat oppivat tiimityötä, ketterän ICT-projektin hallintaa, asiantuntijaviestintää ja ICT-projektin englannin kieltä.

– Opiskelijat ovat saaneet kokemuksen aidosta asiakasprojektista, missä opitaan asiakkaan toimialasta ja kuunnellaan asiakkaan toiveita. Niitä sovitetaan projektinhallinnan oppien mukaisesti siihen, mitä on mahdollista kevätlukukauden aikana toteuttaa pelimessuille esiteltäväksi.

Kaikki tiimit saivat ideoinnin pohjalta syntyneen, asiakkaan valitseman pelin ja siihen liittyvät verkkosivut valmiiksi. Sainion mukaan viestinnän haastavuus tuli tiimeissä ilmi ja projektin johtamisen roolikin huomattiin tärkeäksi useaan kertaan.

– Opiskelijat korostivat yhteistyön tärkeyttä. Opittiin siis paljon ja onnistuttiin! Koko ajan muistettiin myös se, että tyytyväinen toimeksiantaja on asiakasprojektissa tärkeänä tavoitteena, Sainio toteaa.

Mobiilipelit pureutuvat kestävän kehityksen teemoihin

Opiskelijatiimit ovat kehittäneet kuusi keskenään erilaista peliä: tasohyppelypelejä, tietovisan, strategiapelin ja minipelin. Yhdessä tasohyppelypeleistä kerätään roskia ja puhdistetaan maailmaa. Toisessa pelataan kulkukissana poimien tavaroita, väistellään vihollisia ja autetaan muita eläimiä, ja kolmannessa tasohyppelypelissä seikkaillaan luonnon puolesta.

Tietovisapelissä pelaajalle tuodaan kattava kokoelma kysymyksiä, jotka perustuvat YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030 -tavoiteohjelmaan. Strategiapelissä keskitytään valitsemaan oikeita vaihtoehtoja eri maiden kriisitilanteissa. Yksisarvisen johdattamassa minipelissä kohdataan toimistoympäristössä kestävään kehitykseen liittyviä kysymyksiä.

Mobiilipelit on julkaistu Google Play -sovelluskaupassa. TAMKin tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma (Tiko) järjestää Pelimessut TAMKin pääkampuksella 11.5.2023 klo 9–12 tilassa G00-10. Sainio ja Nieminen toivottavat kaikki kiinnostuneet tervetulleiksi tutustumaan mobiilipeleihin ja äänestämään parasta peliä.

EduSTA-hankkeen pelit ovat nimeltään Sustain -A- Quiz!, Diplomat, Office Unicorn, Shadowpaws, Eco Adventure ja EcoExplorer. Kaikki opiskelijoiden tekemät pelit Virma-, EduSTA- ja TYKKY-hankkeille latauslinkkeineen löytyvät https://webpages.tuni.fi/22tiko/. Pelit löytyvät myös nimellä Google Play -sovelluskaupasta.

Academy for Sustainable Future Educators (EduSTA) on Erasmus+-rahoitteinen, kansainvälinen hanke, jossa määritellään erityisesti ammatillisten opettajien käytännöllisiä kestävyysosaamisia. Hankkeessa suunnitellaan, rakennetaan ja pilotoidaan osaamismerkkijärjestelmä sekä sitä tukevia osaamisperustaisia opintoja, oppimisympäristöjä ja oppimateriaaleja. Hanketta johtaa TAMK ja partnereina ovat Universidad de Girona Espanjasta, Göteborgs Universitet Ruotsista, Hanze UAS Hollannista ja University of Life Sciences, Prague, Tsekistä.

Lisätiedot:

Mika Nieminen