Käännöstieteen väitöskirjapalkinto Mary Nurmiselle

Julkaistu 17.4.2023
Kuvassa Mary Nurminen
Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton (SKTL) opettajien ja tutkijoiden jaosto on myöntänyt käännöstieteen väitöskirjapalkinnon yliopisto-opettaja Mary Nurmiselle.

SKTL:n myöntämä käännöstieteen väitöskirjapalkinto jaettiin ensimmäistä kertaa Kääntämisen ja tulkkauksen tutkimuksen symposiumissa Turussa viikonloppuna. Palkinto jaetaan jatkossa joka toinen vuosi, ja se myönnetään tutkijalle, jolta on kahden edellisen vuoden aikana ilmestynyt ansiokas käännöstieteellinen väitöskirjatutkimus suomalaisessa yliopistossa.

Mary Nurminen sai palkinnon vuonna 2021 hyväksytystä väitöskirjastaan Investigating the Influence of Context in the Use and Reception of Raw Machine Translation . Väitöskirjassa tarkastellaan editoimattomien konekäännösten käyttöä sellaisenaan tilanteissa, joissa vieraskielisestä tekstistä pyritään ymmärtämään mahdollisimman paljon tiettyä tarkoitusta varten.

– Tutkimukseni lähtökohtana oli ajatus siitä, että konteksti vaikuttaa viestintään, millä on vankka tieteellinen pohja. Omassa työssäni halusin selvittää tarkemmin, mitkä kontekstiin liittyvät tekijät vaikuttavat juuri tähän uudenlaiseen tapaan viestiä konekääntämisen avulla, Nurminen kertoo väitöstiedotteessaan

SKTL:n perusteluissa kiitetään Nurmisen tutkimuksen merkitystä konekääntämisen saralla.

– Mary Nurmisen uusia uria aukova väitöskirjatyö yhdistää kiinnostavalla tavalla teoriaa ja käytäntöä sekä saa ansaitsemansa tunnustuksen tullessaan nyt palkituksi SKTL:n kautta aikain ensimmäisellä käännöstieteen väitöskirjapalkinnolla, kiittelee Penttilä.

Palkinnot luovutettiin lauantaina KäTun eli Kääntämisen ja tulkkauksen tutkimuksen symposiumin yhteydessä. Turun yliopistossa 13.–15. huhtikuuta pidetyssä symposiumissa tarkasteltiin tänä vuonna käännösalaa kestävän kehityksen ja eettisyyden näkökulmista.