Jäätähylkivät pintatekniset ratkaisut

Julkaistu 17.2.2022
Example of thermally sprayed icephobic polymer coating
Esimerkki termisesti ruiskutetusta polymeeripinnoitteesta.
Jäätyminen aiheuttaa ongelmia useilla eri teollisuuden aloilla kuten liikenteessä, energiateollisuudessa, sähkölinjoissa ja rakennuksissa. Jään kertyminen rakenteisiin vaikuttaa käytettävyyteen, toiminnan luotettavuuteen sekä lisää kustannuksia. Pintatekniikka tarjoaa ratkaisuja näiden haasteiden ratkaisemiseksi. Jäänestopinnoilla voidaan estää jään kertyminen tai heikentää jään tartuntaa, jolloin jää irtoaa pinnasta helpommin.

Tampereen yliopiston jäätymistutkimusryhmä keskittyy erilaisten jäätähylkivien pintateknisten ratkaisuiden tutkimukseen ja kehittämiseen käyttäen erilaisia pintatekniikan menetelmiä ja materiaaliratkaisuja. Tutkimus tähtää kestävien jäänestoratkaisuiden kehittämiseen erityisesti käyttämällä pinnoitusmenetelmänä termistä ruiskutusta.

Lisätietoja tutkimuksesta englanninkielisessä uutisessa (linkki)

Different icephobic surface engineering solution approaches at TAU
Tampereen yliopistolla käytettyjä jäätähylkiviä pintateknisiä ratkaisuja (SLIPS = slippery liquid infused porous surfaces).

Teksti ja kaaviokuva: Heli Koivuluoto
Valokuva: Jonne Renvall