General Executive MBA opintomatkalla Japanissa 11.-21.9.2022

Julkaistu 13.10.2022
Japanin katukuvaa_kuvaaja Pauli Mesiä
Japanin katukuvaa. Kuva Pauli Mesiä
Seitsemäntoista hengen General Executive MBA (GEMBA) -delegaatio sukelsi runsaan viikon ajaksi japanilaiseen yrityselämään ja johtamiseen sekä maan kiehtovan omaleimaiseen kulttuuriin ja perinteisiin kaiken tyyneyden takana.

Japanin nimen muodostavat kirjoitusmerkit tarkoittavat ”auringon juurta”. Ehkä tämä oli se aurinkoinen juurisyy, miksi Nousevan auringon maa valikoitui 13. General Executive MBA -johtamiskoulutusohjelman ulkomaan opintojakson matkakohteeksi.
Pääsimme omin silmin havainnoimaan, miten vain vähän Suomea suuremmalla maa-alalla ja Tyynenmeren ympäröimänä kaupunkeihin ahtautunut 125-miljoonainen kansa saa hämmästyttävällä harmonialla arjen rullaamaan. Tokion ja Osakan kaltaiset muurahaiskeot hengittävät vuorokauden ympäri ja muodostavat äärettömiin jatkuvan valomeren.

Alkajaisiksi uunituore suurlähettiläämme, Tampereen yliopiston alumni Tanja Jääskeläinen maalasi meille ison kuvan tämän päivän Japanista. Business Finlandin ja Finnish Institute in Japanin edustajat jatkoivat esittelemällä maata talousalueena ja kansainvälistymisen kohdemaana. Toyotan pääkonttorin ovien avautuminen Nagoyassa oli ryhmällemme erityisen kiintoisaa. Vierailu avasi Kaizen-ajattelua ja jatkuvan kehittämisen periaatteita ja käytäntöjä jokapäiväisessä johtamisessa. Kierros Toyotan Show Roomissa käynnisti opastetun aikamatkan niin menneeseen kuin tulevaankin. Ihminen on luova otus!

Hyvin valmistellut yliopistovierailut Wasedan ja Kogakkan yliopistoihin saattoivat GEMBA-osallistujamme paikallisten ja kansainvälisten opiskelijoiden kanssa workshoppaamaan muun muassa Starbucksin Japaniin lokalisoiduista strategiavalinnoista. Vaikuttavaa oli yliopistovierailujen yhteydessä nähdä voimakkaasti luontoon nojautuvien uskontojen merkitys ja arvo japanilaisuudessa ja ihmisten ajattelussa.

Yritysvierailuista erityisesti mieleen jäivät oluesta ja viskistä tunnetun Santoryn panimon esittely tehdaskierroksineen sekä CEO Isamu Tatsunon inspiroiva esitys unelmista tavoitteiden polttoaineena. Valloitettuaan kaikki korkeimmat laet tämä nykyisin 75-vuotias ex-vuorikiipeilijä perusti tekstiilialan yrityksen Montbell, jonka on kasvattanut lähes miljardiluokan kansainväliseksi yritykseksi. Dream Big And Execute! Äläkä silti unohda tasapainoa työn, perheen, ystävien ja harrastusten välillä. Puheensa hän päätti itse säveltämäänsä taidokkaaseen huiluesitykseen. Salissa harmoniaa ja kostuneita silmäkulmia.

Matkamme aikana eteläsaarille pahasti iskenyt taifuuni ei onneksi tavoittanut meitä. Alaskan kautta kiertänyt neljäntoista tunnin paluulento palautti koti-Suomeen osallistujat, joilla riittää pimenevälle vuodenajalle runsaasti sulateltavaa kaikessa nähdyssä, kuullussa ja koetussa. Se on sitä uutta versovaa auringon juurta.

Kerrassaan unohtumaton seikkailu, jonka onnistumisesta lämmin kiitos kuuluu matkan sisällön kanssamme suunnitelleelle ja vierailukohteiden ovet avanneelle Business Japanin suurenmoiselle yrittäjä-CEO Tiina Ropolle.

Samaan aikaan Japanin matkamme kanssa Kiinteistö- ja rakennusalan Executive MBA (KiRa EMBA) teki oman viikon mittaisen opintomatkansa Kanadan Torontoon. Itään tai länteen, molemmat ulkomaan opintomatkat ovat osoitus EMBA-johtamiskoulutusohjelmien pyrkimyksestä etsiä erilaisia ajatuksia ja kurottaa kohti uusia näköaloja - siis kohti huomista.

Teksti ja kuva: Pauli Mesiä

Executive MBA-johtamiskoulutukset

Johtajaksi kasvetaan. Tampereen yliopiston Executive Master in Business Administration (EMBA) -ohjelmat ovat tärkeä osa erinomaiseksi johtajaksi aikovan kehityspolkua. Koulutusohjelmissamme teoria ja käytäntö kohtaavat tavalla, joka kasvattaa sekä yksilön omaa että organisaation kilpailukykyä.