Blokki-konttiravintola on yhteisöllinen ulkoilmaolohuone

Julkaistu 7.7.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Yhdeksän Blokki-ravintolan työntekijää ryhmäkuvassa.
Blokki-tiimi konttiravintolansa edessä.
Blokki-konttiravintoloista saa laadukasta street foodia sekä runsaan valikoiman juomia. Blokki ei ole vain ravintola, vaan myös ulkoilmaolohuone, jossa viettää aikaa yhdessä muiden kanssa tai omassa seurassaan. Yrityksen takana ovat Jamie Acosta ja Juho Saari, jotka opiskelevat Tampereen ammattikorkeakoulussa International Business -ohjelmassa.

Blokki perustettiin vuonna 2021. Toimitusjohtaja Jamie Acosta ja yhtiökumppani Juho Saari kaipasivat uudenlaista kesäpäivien kohtaamispaikkaa, jossa niin asiakkaat kuin he itsekin voisivat hengailla rennosti.

– Tykkäämme viettää aikaa ihmisten kanssa ja usein tiskin takaa jutustelemmekin asiakkaille. Asiakaskokemus on meille ykkösasia, ja välitämme siitä mitä teemme, Acosta kertoo.

Blokilla tarjotaan konstailematonta street foodia, jonka ainekset on valittu tarkkaan laatu edellä. Muutamina erikoisuuksina Acosta mainitsee erinomaisen frittikanan, tuunatut ranskalaiset, itse tehdyt dipit sekä joka päivä uudistuvat pikkelit. Vaihtoehtoja on myös kasvissyöjille.

Tampereella on tällä hetkellä kaksi Blokki-konttiravintolaa, jotka sijaitsevat Hiedanrannassa ja Sorsapuistossa. Kolmas avataan pian Härmälänrantaan.

Blokissa tarjolla olevia ruokia.

Työyhteisön ilo tarttuu asiakkaisiin

23-vuotias Acosta ja 21-vuotias Saari ovat tiettävästi Suomen nuorimpia ketjuravintolayrittäjiä.

– Tämä oli itseasiassa erään asiakkaan huomio. Haluamme rakentaa nimenomaan ravintolaketjun emmekä vain yksittäistä paikkaa. Meille on tärkeää työllistää ihmisiä, ja tällä hetkellä tiimissämme on 11 työntekijää, Acosta sanoo.

Blokilla panostetaan työyhteisön hyvään oloon, sillä se välittyy myös asiakkaille.

– Joskus voimme vaikka sulkea ravintolan päiväksi ja lähteä porukalla Ruotsin risteilylle. Tai jos työkaverin tyttö- tai poikaystävällä on syntymäpäivä, niin voimme tarjota parille ilmaisen illan Blokilla.

Blokin asiakaskunta on yhteisöllistä, sillä tieto paikasta etenee kaverilta toiselle. Blokilla on paljon suosiota TikTokissa ja Instagramissa, joiden kautta uudet asiakkaat löytävät tiensä konttiravintolaan.

– Meillä ei muita olekaan kuin kanta-asiakkaita. Kun joku tulee useasti, kiitämme häntä esimerkiksi ilmaisilla dipeillä tai juomilla, Acosta mainitsee.

Tähtäimessä muutkin kaupungit

Acosta ja Saari ovat valinneet ravintoloidensa sijainnit sen mukaan missä Blokin kaltaista toimintaa tarvitaan.

– Meitä ei tulla näkemään ydinkeskustassa vaan puistoissa ja veden äärellä. Varsinkin Hiedanrannassa ihmiset tulevat paikalle juuri meidän takiamme. Meillä olisi ollut mahdollisuus mennä Tampereen keskustaankin, mutta silloin asiakkaat eivät olisi nimenomaan meidän asiakkaitamme, Acosta sanoo.

Acostan ja Saaren tavoite on, että ensi vuonna konttiravintoloita on jo kuusi, Tampereen lisäksi Helsingissä ja Jyväskylässä.

– Haaveemme on, että Blokki-ravintoloita olisi mahdollisimman monessa kaupungissa. Kuuden ravintolan jälkeen tavoittelemme 10–15 ravintolaa. Haluamme tehdä töitä hyvien luotettavien tyyppien kanssa ja tarjota heille uramahdollisuuksia. Näin Blokin sanoma leviää laajemmallekin.

Teksti: Emmi Suominen
Kuvat: Blokki