Arkkitehtiopiskelijat tutkivat valon olemusta kolmen korkeakoulun Erasmus-projektissa

Julkaistu 13.4.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Arkkitehtiopiskelijoiden pienryhmä keskustelee tehtävästään, jossa suunnitellaan valo-olosuhteiden perusteella rakennusta keskelle metsää.
– On hienoa saada Suomi-kokemus sekä intensiivinen näkemys arkkitehtuurista. Tämä on ollut jotain, mitä emme ole varmasti tehneet kotikaupungissamme, sanoo arkkitehtiopiskelija Theoharis Michailidis Kreikasta (kuvassa keskellä).
Tampereen ammattikorkeakoulun rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelman vieraiksi saapui maaliskuun viimeisellä viikolla 30 arkkitehtuurin opiskelijaa Saksasta ja Kreikasta. Erasmus Blended Intensive Programme (BIP) -kurssit ovat ainutlaatuista kansainvälistä toimintaa tekniikan alalla.

Yhteistyössä saksalaisen Jade Hochschulen ja kreikkalaisen Aristotle Universityn kanssa TAMK järjestää kolmiosaisen ja -teemaisen Valo arkkitehtuurissa -opintojakson, jonka ensimmäinen intensiiviosuus koettiin Tampereella, Helsingissä ja Seinäjoella. Syksyllä 2023 on Saksan intensiiviosuuden vuoro ja keväällä 2024 Kreikan. Suomalaisia opiskelijoita on mukana kaikissa näissä osioissa.

Opiskelijat työskentelivät samoissa pienryhmissä koko viikon, jokaisesta maasta kaksi opiskelijaa kussakin ryhmässä. Opintojakson teemaksi opettajat valitsivat valon, sillä se on hyvin erilaista pohjoisessa, Keski-Euroopassa ja Välimeren maissa.

.
Arkkitehtiopiskelijoiden pienryhmä suunnittelee valo-olosuhteiden pohjalta metsään sijoittuvaa rakennusta.

– Arkkitehteinä meidän ei pidä vain katsoa vaan myös nähdä. Keskitymme pieniin asioihin, joilla on merkitystä: valon sävyihin ja väreihin. Tällä viikolla olemme oppineet mukautumaan ympäristöön. Jos olisimme tehneet ryhmätehtävää Saksassa tai Kreikassa, lopputulos olisi ollut aivan erilainen, sanoo Konstantinos Tsintsis Thessalonikin Aristotle Universitysta.

– Olemme oppineet paljon valosta, kun olemme tarkastelleet sitä tavanomaista läheisemmin. Olemme vierailleet useissa paikoissa ja keskittyneet valon löytämiseen ja siihen, miten se laskeutuu tiloihin. Lähestymme jokaista rakennusta tilassa eri tavalla kuin tekisimme, jos olisimme vain turisteina täällä, lisää Vanessa Herold Oldenburgin Jade Hochschulesta.

Pienryhmissä oli opiskelijoita kaikista osallistuvista maista.
– On erittäin mukavaa tehdä yhteistyötä kansainvälisten opiskelijoiden kanssa. Tulemme erilaisista koulutustaustoista, erilaisista lähestymistavoista kouluissamme, ja meillä on erilaiset opettajat ja heidän lähestymistapansa. On hauskaa nähdä, kuinka voimme yhdistää nämä kaikki, sanoo Hai Duc Vuong Saksasta (kuvassa kolmas vasemmalta).

Uusi ulottuvuus kansainväliseen koulutusyhteistyöhön

TAMKin osuutta koordinoivat opettajat Minna Nyström-Järvinen ja Elina Ritola. Nyström-Järvisen mukaan arkkitehtuurin kieli on kansainvälinen.

– Olemme rakennusarkkitehtikoulutuksissa käyneet aikaisempina vuosina oman tieteenalan korkeakouluissa. Aiemminkin on siis tehty vähän vastaavaa, mutta nyt Erasmus BIP Programme antoi ihan uuden yhteistyöulottuvuuden. Isosta työstä huolimatta on hienoa nähdä opiskelijoiden innostus ja se, miten opetusmenetelmiä ja eri maiden käytänteitä verrataan ja hyödynnetään.

Projekti sai alkunsa siitä, kun Jade Hochshulen opettaja Birgit Remuss vietti lukuvuoden Aristotles University of Thessalonikissa, ja sikäläisten kollegoiden kanssa pohti korkeakoulujen yhteistyön laajentamista.

– Erasmus BIP -projekteissa täytyy olla vähintään kolmen korkeakoulun yhteistyötä. Muistin, että Minna Nyström-Järvinen piti hyvän luennon Oldenburgissa muutama vuosi sitten. Kysyin Minnalta, kiinnostaisiko TAMKia lähteä mukaan projektiin, ja hän oli heti innoissaan asiasta.

Nyström-Järvinen uskoo, että projekti on kaikille elämys, jonka muistaa koko elämänsä.

– Haluamme ehdottomasti jatkaa tämänkaltaisia yhteistyökuvioita. Toivotaan, että opiskelijoillemme myönnetään tämäntyyppisiin tarkoituksiin matka-avustus, kuten kreikkalaisille ja saksalaisille opiskelijoillekin.

Tampereen todellinen luonne

Tampere näyttäytyy kansainvälisille vieraillemme kodikkaampana ja lämpimämpänä kuin Helsinki. Saksalaisen opiskelijan Hai Duc Vuongin mukaan Tampere on erittäin hyvin suunniteltu kaupunki.

– Pidän kaupunkisuunnittelusta ja julkisesta liikenteestä. Etäisyydet ovat niin lyhyet, että ne voi kävellä. On mahdollisuus tehdä mitä vain. Rakennukset ovat sitten toinen tarina.

Kreikan ryhmän opettajien Venetia Tsakalidoun ja Styliani Lefakin mielestä on yllättävää nähdä Tampereen keskustassa teatteri dialogissa tehtaan kanssa.

– Olemme tottuneet historiallisiin kaupunkikeskustoihin, meidän kaupunkielämämme ei sisällä teollisuusaluetta. Mutta on hyvin ainutlaatuista, miten olette ratkaisseet asian. Tampereen todellinen luonne on siinä, että se yhdistää kaikenlaisia asioita toisiinsa.

Teksti ja kuvat: Emmi Rämö