Erasmus-lyhytvaihto opetti työskentelyä kansainvälisissä tiimeissä

Kolme maata, neljä ammattikorkeakoulua, kaksi tutkintolinjaa, 40 opiskelijaa ja yksi yrityskumppani. Näistä aineksista syntyi Erasmus+ Blended Intensive Programme (BIP) -lyhytvaihto, joka huipentui marraskuussa viikon intensiivijaksoon Tampereella.
Rakennusinsinööri- ja arkkitehtiopiskelijat Saksasta, Suomesta ja Hollannista pääsivät kurssilla ideoimaan uutta käyttöä yrityskumppani Block Solutionsin luontoa säästäville rakennusmoduuleille. Samalla he saivat ainutlaatuista kokemusta työskentelystä kansainvälisissä tiimeissä.
– Parasta kurssilla on ollut työskentely eri maista, kulttuureista ja tutkinto-ohjelmista tulevien ihmisten kanssa. Jokainen on tuonut työhön oman näkökulmansa, kuvailee opiskelija Anja Barycheva Hanzen ammattikorkeakoulusta Hollannista.
Myös insinööriopiskelija Natasha Hjelm TAMKista koki, että parasta antia kurssilla olivat kohtaamiset eri kulttuureista, kouluista ja tutkintolinjoilta tulevien opiskelijoiden kanssa.
– On ollut hauskaa tehdä töitä yhdessä, ideoida yhdessä ja myös kokeilla, miten ideat toimisivat käytännössä, hän kertoo.
Opiskelijat jaettiin viiden hengen ryhmiin, jotka kehittivät omat ideansa rakennusmoduulien uudenlaiseen käyttöön.
Kurssi käynnistyi virtuaalisella osuudella, jossa opiskelijat tapasivat tiiminsä, tutustuivat rakennustuotteeseen ja aloittivat ryhmänsä kanssa tutkimustyön ja innovoinnin. Lopuksi kokoonnuttiin viikon mittaiselle intensiivijaksolle Tampereelle, jonka päätöspäivänä ideat esiteltiin koko ryhmälle ja yrityksen edustajat antoivat niistä palautetta opiskelijoille.
Ainutlaatuinen opintokokonaisuus
Tutkintovastaava Minna Nyström TAMKin rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelmasta vastasi BIP-kurssin järjestelyistä Tampereella. Hänen mukaansa kyseessä oli monella tapaa ainutlaatuinen opintokokonaisuus.
– Kyseessä oli monialainen kurssi, joka kokosi yhteen tulevat rakennusarkkitehdit ja rakennusinsinöörit kolmesta eri maasta. Kurssille osallistui peräti 40 opiskelijaa, ja mukana oli myös yrityskumppani, joka antoi materiaalejaan opiskelijoille kokeiltavaksi käytännössä.
Mukana oli opiskelijoita ja opettajia neljästä oppilaitoksesta: TAMKista, Hollannista Hanzen ammattikorkeakoulusta sekä Saksasta Jade-ammattikorkeakoulusta ja DHBW Stuttgartista.
BIP-kurssit ovat osa Euroopan unionin Erasmus+ -ohjelmaa. Niiden tavoitteena on rohkaista opiskelijoiden kansainvälistymistä.
– On todella tärkeää, että opiskelijat oppivat tuntemaan eri maista tulevia opiskelijoita ja erilaisia kulttuurisia tapoja. Se on paras asia, jota voit tehdä ennakkoluuloja ja rasismia vastaan, korostaa saksalaisen Jade-ammattikorkeakoulun opettaja Birgit Remuss.
Innostusta ja uusia ajatuksia
BIP-kurssin yrityskumppani, suomalainen Block Solutions, valmistaa rakennusmoduuleja, jotka näyttävät valtavilta legopalikoilta.
Moduulien avulla voidaan rakentaa koteja, kouluja ja muita rakennuksia kestävästi ja edullisesti esimerkiksi Afrikan kehittyvissä maissa. Niiden valmistuksessa käytetään ekologista biokomposiittia sekä kierrätettyä muovia.
Yrittäjät Markus ja Sanna Silfverberg kertovat, että oppilaitosyhteistyö antaa heille innostusta ja uusia ajatuksia.
– Opiskelijat voivat keksiä ideoita, joita itsellemme ei olisi tullut mieleenkään. Ennen kaikkea haluamme kertoa opiskelijoille, että vaihtoehtoisia materiaaleja on olemassa, Markus Silfverberg sanoo.
Sanna Silfverberg huomauttaa, että rakentaminen on edelleen varsin perinteistä: taloja rakennetaan tiilestä ja betonista, kuten jo vuosikymmeniä.
– Tarvitsemme uusia, kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja, hän kiteyttää.

Yritysyhteistyössä kaikki voittavat
Lehtori Pirre Hyötynen toimii TAMKilla yhtenä kumppaniyritysten yhteyspäälliköistä. Hänen mukaansa yhteistyö Block Solutionsin kanssa on esimerkki TAMKin elävästä yhteydestä työelämään.
Parhaimmillaan yritysyhteistyössä voittavat kaikki: oppilaitos, opiskelijat ja kumppaniksi lähtenyt yritys.
– Oppilaitos saa yrityksiltä tehtävänantoja ja projektitöitä, vierailuja, vierailijaluentoja ja opinnäytetyön aiheita. Opiskelijat pääsevät suoraan kontaktiin yritysten kanssa ja saavat tehdä oikean elämän tehtäviä. Yritykset saavat puolestaan kontakteja opiskelijoihin, joista voi tulla heille tulevaisuuden työntekijöitä, Hyötynen summaa.
Kirjoittaja: Virpi Ekholm






