Veli-Matti Viitanen: Räätälöitävä ohjelma tarjoaa osuvat sisällöt

Julkaistu 21.1.2020
,
päivitetty 12.2.2020
Veli-Matti Viitanen lapsuuden kuvansa kanssa. Kuvassa teksti johtajaksi kasvetaan.
Veli-Matti Viitanen on ICT-alalla toimivan Lounea Oy:n toimitusjohtaja. Yritys työllistää noin 180 henkilöä.

Veli-Matti Viitanen aloitti EMBA in Business Renewal -koulutuksen syksyllä 2018. Koulutus on Tampereen EMBA-tuoteperheen yksilöllisimmin räätälöitävä ohjelma, jossa opiskelijat pääsevät hyödyntämään yliopiston monipuolisia verkostoja ja koulutusten sisältövalikoimaa koko laajuudessaan.

– Olen toiminut toimitusjohtajana yli kymmenen vuoden ajan ja huomasin, että alan pudota kärryiltä uuden teknologian ja sen mahdollisuuksien kanssa. Yritin etsiä sopivia kursseja, jotka yhdistäisivät laajalti teknologian ja liiketoiminnan, mutta sellaisia ei löytynyt. EMBA in BR on kuitenkin täysin räätälöitävissä, ja sain sisällytettyä siihen haluamani asiat.

Itsensä haastaminen on tärkeää

– Nykymaailmassa muutokset ovat nopeita eikä enää riitä se, että osaa yhden asian hyvin. Kaikkien pitää opiskella itseohjautuvasti ja olla kiinnostuneita siitä, mihin maailma on menossa. Paljon puhutaan siitä, että itsestään on pidettävä fyysisesti hyvää huolta, mutta mielestäni liian vähän puhutaan siitä, että itsestään on huolehdittava myös aivokapasiteetin ja oman osaamisen osalta.
Koulutuksen tulee Viitasen mukaan hyödyttää myös yritystä mahdollisimman paljon.

– Opiskelujen on tuettava yritystä ja sen strategisia ponnisteluja. Lisäksi muodostuu hyvä verkosto eri alojen osaajista ja ammattilaisista. Koulutuksesta saa sparrausta ja benchmarkkausta oman toimialansa ulkopuolelta.

Viitanen kannustaa kaikkia kiinnostuneita mukaan.
– On vaikea ajatella, että olisi joku, jolle tämä ei sopisi. Johtajankin on haastettava itseään opiskelemaan ja oppimaan uutta. Toki lähtökohtana on oltava ajatus jatkuvasta oppimisesta, oli asema yrityksessä mikä tahansa.

"Olen saanut koulutuksesta uusia ideoita paitsi liiketoimintaan myös siihen, miten tämän tyyppistä organisaatiota johdetaan. Monet henkilöt yrityksessämme ovat innostuneet tuomistani asioista ja ajatuksista, ja olemme kokeilleet niitä ja vieneet toimintatapoja ja liikeideoita jo käytäntöönkin. Koulutuksesta saamani anti on vienyt yritystä ison askeleen eteenpäin kohti nykyaikaisempaa yritystä.”