Teemu Ruohonen: International Business -opinnot ovat paras mahdollinen kielikylpy

Julkaistu 11.8.2021
,
päivitetty 11.8.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Liiketalous ja media
D. P. in International Business
Teemu Ruohonen
Teemu Ruohonen hakeutui TAMKin International Business -linjalle, koska halusi testata englannin kielen taitoaan ja hankkia osaamista kansainvälisiä töitä varten. Teemu on parhaillaan harjoittelussa Y-Kampuksella, jossa hän tekee esimerkiksi oman toivealansa markkinoinnin tehtäviä.

Kuka olet?

Olen Teemu Ruohonen, 25-vuotias ja kotoisin Ylöjärveltä. Opiskelen kolmatta vuotta TAMKin International Business -linjalla, siis liiketalouden opintoja englannin kielellä.

Normaalit vapaa-ajan aktiviteetit ovat jääneet viime aikoina vähemmälle koronaepidemian takia. Olen kuitenkin löytänyt joitain uusia juttuja, kuten amatöörivalokuvauksen. Myös kirjoja on tullut luettua aiempaa enemmän.

Mikä TAMKissa ja International Business -opinnoissa veti sinua puoleensa?

Hain moniin opiskelupaikkoihin, mutta TAMK kiinnosti minua kaikista eniten ja oli myös sijaintinsa kannalta luontevin vaihtoehto. IB-linjassa minua houkutti englannin kielen antama etu – kansainvälisiin töihin pääsee helpommin, kun on näyttöä siitä, että pystyy työskentelemään vieraalla kielellä. Olin myös jo pitkään halunnut vähän testata omaa kielitaitoani ja kuinka pitkälle sillä pääsisin.

Millaista opiskelu International Business -linjalla on?

Ensimmäisenä vuonna opiskelimme yrittäjyyteen liittyviä taitoja, ja opintoihin kuuluikin oman virtuaaliyrityksen suunnittelu ja toteutus. Yritystoimintaa pääsi myös käytännössä kokeilemaan tapahtumassa, jossa käytiin kauppaa opiskelijoiden kesken. Se oli hyvä tapa testata omaa neuvottelukykyä sekä myynti- ja ostotaitoja.

Toisesta vuodesta eteenpäin opintojen sisältöön pääsee itse vaikuttamaan. Silloin erikoistutaan itse valittuun osa-alueeseen, joka minulla on markkinointi. Opinnot koostuvat myös kielistä ja muista valinnaisaineista.

Parasta opinnoissa on vuosiluokkamme ilmapiiri – olemme tiivis, helposti lähestyttävä porukka, jossa kaikki saavat olla omia persooniaan. On myös hienoa, että oman opintokokonaisuuden pääsee itse koostamaan oman kiinnostuksen mukaan.

Miten kansainvälisyys näkyy opinnoissa?

Omalla vuosiluokallani on opiskelijoita monista maista, muun muassa Ranskasta, Venäjältä ja Kiinasta. Monikulttuurisessa ympäristössä on mahtava olla, ja se tuo työskentelyyn lisää rikkautta. Ryhmätöissä erilaiset näkemykset ja työskentelytavat ovat aiheuttaneet joskus hämmennystäkin, mutta asiat ovat aina selvinneet keskustelemalla. Tällaiset tilanteet ovat hyvää oppia, sillä niissä harjaantuu kulttuurien välinen kommunikaatiotaito.

Kansainvälisyyttä opintoihin tuo myös vaihtojakso, joka minun vuosiluokkani kohdalla peruuntui koronan takia. Olen itse kokenut vaihdon jo aiemmin, mutta moni kaverini joutui pettymään, sillä he odottivat opinnoissa kovasti nimenomaan vaihtoa.

Millainen kokemus harjoittelu on ollut?

Kolmanteen vuoteen kuuluu viiden kuukauden harjoittelu. Suoritan harjoitteluani parhaillaan Y-Kampuksella, joka tarjoaa yrittäjyyteen ja innovaatioihin liittyviä tapahtumia, opintoja ja työpajoja Tampereen korkeakouluyhteisön kampuksilla. Tärkeimpiä tehtäviäni harjoittelussa on markkinointiautomaation tekeminen, eli rakentaa automatisoitu viestien jakopalvelu, joka välittää tietoa yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille. Muita tehtäviäni ovat esimerkiksi palautteiden käsittely, sosiaalisen median päivittäminen sekä Y-Kampuksen arvojen ja viestin välittäminen ulospäin.

Harjoittelu on antanut minulle todella paljon. Oikeassa työpaikassa (ja mahtavassa tiimissä) taitoni ovat entisestään vahvistuneet, ja lisäksi käsitykseni yrittäjyydestä on avartunut. Myös oman alani markkinoinnin kannalta harjoittelu on ollut oikein antoisa. Markkinoinnin automaatio ja digimarkkinointi ovat hyviä taitoja, sillä niitä voi tehdä kaikkialla, myös etänä. Uskon että harjoittelu antaa hyvät eväät työelämään, mitä tahansa tulen tekemään.

Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Markkinointi, mainonta ja myynti ovat tähän asti tuntuneet omalta jutulta, ja niiden parissa haluaisin myös tulevaisuudessa työskennellä. Ennen työelämään siirtymistä tavoitteeni on kuitenkin opiskella vielä maisteriksi yliopiston puolella. Toivottavasti sen jälkeen löytyy hyvä työpaikka!

Mitä haluaisit sanoa niille, jotka miettivät International Business -linjalle hakeutumista?

Kannattaa pohtia, millaisena näkee alan, tuntuuko se sopivalta itselle ja mikä siinä kiinnostaa eniten. Tämä auttaa oikeiden opintojen valitsemisessa myöhemmin. Jos taas kielitaidon kartuttaminen houkuttelee, niin IB-linja on varmasti paras kielikylpy mitä on. Avoimuudella ja vastaanottavaisella mielellä pääsee pitkälle!

Tutustu International Business -tutkinto-ohjelmaan (englanniksi)