Rene Zidbeck: "Insinööriopinnot antavat sinulle kultaakin kalliimman osaamispohjan"

Julkaistu 24.3.2020
,
päivitetty 24.3.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Alumni Rene Zidbeck TAMKin pääkampuksella
Rene Zidbeck valmistui talotekniikan tutkinto-ohjelmasta vuonna 2018. Hän ehti olla palkkatöissä kuukauden verran, kunnes päätti perustaa oman yrityksen. Opinnot TAMKissa antoivat tuoreelle insinöörille hyvät eväät yrittäjyyteen.

Rene Zidbeck, 26, on talotekniikan insinööri, jolla on suuri halu saada aikaiseksi jotakin hyvää ja hienoa. Tällä hetkellä hän pyörittää omaa yritystään Suomessa ja Latviassa.

- Pian valmistumiseni jälkeen perustin oman yritykseni Enerzin, joka keskittyy älykkäisiin rakennuksiin ja uusiutuvaan energiaan. Haluan kohdella ympäristöä hyvin ja tehdä taloudellisesti kannattavia kiinteistöjä, jotka tuottavat mahdollisimman vähän päästöjä.

Monipuoliset insinööriopinnot vetivät puoleensa

Alun perin mies on kotoisin Naantalista ja muutto Tampereelle tuntui luontevalta ajatukselta. Erityisesti TAMKin hyvä maine houkutteli hakeutumaan LVI-talotekniikan insinööriopintoihin.

- Tampere tunnetaan laadukkaana korkeakoulukaupunkina, jossa on kattava koulutustarjonta. Varsinkin oman alani yrityksissä tiedetään, että TAMKista valmistuneella on taskussaan monipuoliset perustiedot.

Kiinnostus LVI-alaa kohtaan heräsi jo oppisopimuskoulutuksen parissa. Zidbeck halusi kuitenkin kouluttautua lisää ja päätti hakea TAMKin talotekniikan opintoihin. Hän halusi laajentaa osaamistaan erityisesti suunnittelun ja kehittämisen osalta.

- Olin aiemmin tehnyt vain asennushommia ja minusta tuntui, että potentiaalistani oli käytössä vain murto-osa. Silloiset työkaverini eivät oikein uskoneet, että voisin edes pärjätä insinööriopinnoissa. Halusin todistaa heidän olevan väärässä. Lopulta kävikin niin, että valmistuin talotekniikan insinööriksi etuajassa erinomaisin arvosanoin.

Mikä on parasta yrittäjyydessä?

Opiskeluajoilta mieleen jäivät työelämään valmistavat kurssit, mielenkiintoiset hankkeet ja oman alan ihmisten kanssa verkostoituminen. Zidbeck kiittelee etenkin yrittäjyyteen valmentavaa opetusta.

- TAMKissa kannustetaan tiedonhakuun, eikä olla liikaa kaavoihin kangistuneita. Olen saanut yrittäjäuralleni täydelliset työkalut operoida, juurikin laaja-alaisten opintokokonaisuuksien ansiosta.

Vaikka yrittäjyys saattaa monelle näyttäytyä kovana raatamisena, ajattelee Zidbeck toisin. Hänelle yrittäjyys on vapautta toimia, kuten itse haluaa. Lisäksi hänestä on tärkeää huomioida asiakkaat, omat työntekijät sekä yhteiskunta.

- Yrittäjyydessä ehdottomasti parasta on vapaus ja mahdollisuus vaikuttaa moneen eri asiaan. Innostun, kun näen työntekijöideni onnistumisia ja pystyn maksamaan heille siitä hyvästä palkkaa. Tulevaisuudessa pyrinkin työllistämään mahdollisimman monta ihmistä, jolloin tuotan enemmän lisäarvoa myös yhteiskunnalle.

Entäpä kenestä sitten on yrittäjäksi? Zidbeck näkee jokaisessa ihmisessä potentiaalia – jokaisella on mahdollisuus toteuttaa haaveensa. Aika on hänen mielestään rahaakin tärkeämpi resurssi.

- Kysymys on vain siitä, kuinka paljon kukin käyttää erilaisia resursseja. Aika on mielestäni tärkein resurssi. Mitä enemmän käytät aikaa itsellesi tärkeisiin asioihin, sitä enemmän voit todennäköisesti saavuttaa elämässäsi.

Parasta opinnoissa:

• insinööriopinnot antavat sinulle kultaakin kalliimman osaamispohjan
  • jatko-opintomahdollisuudet ovat laajat
  • saat loistavat työelämävalmiudet
  • pääset verkostoitumaan ja saat uusia ystäviä
  • opit aikatauluttamaan ja priorisoimaan asioita.

Lue lisää tutkinto-ohjelmasta

Kuva: Saara Lehtonen