Mielenterveys- ja päihdetyön kliininen asiantuntija Kati Häkli: Sosiaali- ja terveysalan YAMK-tutkinto avaa uusia ovia

Julkaistu 9.1.2024
,
päivitetty 24.1.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Opiskelija Kati Häkli kuusen alla lumisessa maisemassa.
Kati Häkli on tuore sosiaali- ja terveysalan ylemmän AMK-tutkinnon suorittanut mielenterveys- ja päihdetyön kliininen asiantuntija. Joulukuussa 2023 Tampereen ammattikorkeakoulusta valmistunutta Häkliä innosti tutkintoon ennen kaikkea halu oppia uutta. Opintojen hyöty konkretisoitui nopeasti myös omalla työuralla.

– Päällimmäinen motiivini YAMK-opintoihin hakeutuessani ei niinkään ollut uran edistäminen, vaan halu saada uutta näkökulmaa ja kehittyä omalla alallani. Ala on ollut sote-uudistuksenkin myötä isossa muutoksessa, Kati Häkli kertoo.

Kun Häkli syksyllä 2022 aloitti opinnot, oli työnantajana vielä Tampereen kaupunki ja työtehtävänä psykiatrinen sairaanhoitaja. Opintojen aikana ehtivät vaihtua niin työnantaja kuin työtehtävätkin. Sote-uudistuksen myötä työnantaja vaihtui Pirkanmaan hyvinvointialueeksi. Uusi työ hyvinvointialueen Miepä-palveluiden suunnittelijana alkoi jo ennen valmistumista.

– Ilman YAMK-opintojen tuomaa osaamista ja varmuutta en olisi uskaltanut hakea nykyiseen tehtävääni, Häkli sanoo.

Kiinnostus ihmisten elämäntarinoihin vei mielenterveys- ja päihdetyöhön

Ensimmäiseltä ammatiltaan kokiksi opiskellut Häkli valmistui lähihoitajaksi 1999 ja myöhemmin psykiatriseksi sairaanhoitajaksi TAMKista vuonna 2014.

– Alun perin halusin työskennellä lasten kanssa, mutta jo lähihoitajaopinnoissa kiinnostuin mielenterveys- ja päihdetyöstä. Olen aina ollut kiinnostunut ihmisistä ja heidän elämäntarinoistaan, valottaa Häkli urapolkuaan.

Uuden oppiminen ja kehittyminen on kulkenut mukana koko työuran ajan. Avoimen AMKin kursseja Häkli suoritti jo ennen tutkinto-opintojaan.

– YAMK-opinnoissa se, että aiemmista opinnoista ei ollut kovin kauaa, auttoi. Selvä tasoero YAMK-tutkinnon opinnoissa aiempiin kuitenkin oli. Jo se, että materiaalit olivat pääosin englanniksi, oli iso ero, kertoo Häkli.

Työn ohella opiskeltaessa oma ajanhallinta tärkeää

Häkli suoritti YAMK-tutkinnon tavoiteajassa, puolessatoista vuodessa. Opinto-oikeus myönnetään kahdeksi vuodeksi, mikä toi aikatauluihin pienen takaportin. Sitä ei kuitenkaan tarvittu, sillä tiukka aikataulutus ja kurssitehtävien määräajoissa pysyminen auttoi valmistumaan tavoiteajassa.

– Kalenteroin heti opintojen alussa aikataulut kaikelle tekemiselleni ja pyrin myös pysymään niissä. Työn ohella opiskeltaessa on kyettävä organisoimaan opintojen vaatima aika. Ja myös hyväksyttävä se, että jotkut asiat, kuten kodin siivoaminen, on välillä pakko jättää vähemmälle, Häkli toteaa.

Intensiivipäivät antoisia

Opintoihin kuuluvat lähipäivät tuntuivat työn, perhearjen ja opintojen yhteensovittamisessa Häklistä lähes lomapäiviltä.

– Niiden aikana pystyin täysin omistautumaan opiskelulle.

Oman mausteensa toi se, että tutkinto-ohjelma toteutetaan yhteistyössä useamman AMKin kanssa. Intensiivipäiviä järjestettiin Tampereen lisäksi myös Jyväskylässä, Oulussa, Porissa sekä Turussa.

– Lähipäivät olivat tosi antoisia sekä sisältöjen että verkostoitumisen näkökulmasta. Tutustuin oman alan ihmisiin eri hyvinvointialueilta, ja päivien aikana vaihdoimme paljon ajatuksia ja tietoa eri alueiden käytänteistä, Häkli kertoo.

Opiskelu avaa uusia mahdollisuuksia työelämässä

– Eniten odotin opinnoista oman ymmärryksen syventämistä sekä tutkitun tiedon saamista käyttöön omassa työssäni. Opinnäytetyössäni syntynyttä traumainformoidun lähestymistavan mallia koulutin jo aiemman yksikköni henkilöstölle. Nykyisessä työssäni koulutan melko paljon ja sisällytän mallin myös osaksi näitä koulutuksia, Häkli kertoo.

Hän haluaakin rohkaista myös muita sote-alan ammattilaisia YAMK-opintojen pariin.

– YAMK-tutkinto avaa paljon uusia mahdollisuuksia ja laajentaa skaalaa tehtävistä, joihin alalla voi hakeutua.

Haku TAMKin syksyllä 2024 alkaviin mielenterveys- ja päihdetyön kliinisen asiantuntijan YAMK-opintoihin on avoinna 13.–27.3.2024.

Lue koulutuksen esittely: Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö

Tutustu koulutukseen ja hae: Opintopolku.fi

Teksti: Helena Pekkarinen