Kokemuksia

Kaisa Kokko: Innostaja ja palvelumuotoilun ammattilainen

Kaisa Kokon opiskelijatarina TAMKista
Kaisa Kokko opiskeli TAMKissa restonomiksi (ylempi AMK) palveluliiketoiminnan johtamisen ylemmässä tutkinto-ohjelmassa.

Kuka olet?

Olen intohimoinen valmentamisen, palvelumuotoilun ja asiakaskokemuksen kehittämisen ammattilainen Tampereen Pispalasta. Moni tuntee minut myös ruoan ja juoman asiantuntijana tai ”viiniopettajana”.  Olen helposti innostuva ja verkostoituva sosiaalinen persoona, jonka nauru kuuluu kauas!

Millainen työhistoria sinulla on?

Rakkaus ruokaan ja juomaan vei minut aikanaan ravintolatyöhön, ja sitä kautta restonomiopintoihin Haaga Instituuttiin. Noin 15 vuotta sitten siirryin Alkoon, jossa sitten teinkin hienon uran erilaisissa tehtävissä koulutuksen, osaamisen ja asiakaskokemuksen kehittämisen sekä tuotteiden parissa. Viime vuodet toimin valmennuspäällikön roolissa ja tein monta kiinnostavaa projektia henkilöstö- ja asiakaskokemuksen kehittämiseen liittyen. Juuri nyt etsin itselleni uusia haasteita, joiden parissa pääsen hyödyntämään osaamistani ja kehittämään itseäni edelleen. Maailma tuntuu olevan täynnä mielenkiintoisia mahdollisuuksia!

Mikä sai sinut innostumaan palveluliiketoiminnan johtamisen yamk-opinnoista?

Lähdin hakemaan opinnoista paitsi uutta ja päivitettyä osaamista, myös mahdollisuutta pohtia urallani seuraavaa suuntaa. Opinnoissa oli parasta niiden monipuolisuus, ajankohtaisuus ja tiivis side työelämään. Monen eri alan taustat omaavista ammattilaisista koostuva YAMK-opiskelijayhteisö rikastutti lähiopetusjaksojen keskusteluja ja opetti paljon. Lisäksi olen saanut paljon uusia mielenkiintoisia kontakteja.

Mistä teit opinnäytetyösi?

Tein opinnäytetyöni asiakkaiden osallistamisesta yrityksen toiminnan kehittämiseen. Päädyin aiheeseen, koska se kiinnosti minua ja oli myös työnantajalleni ajankohtainen. Aidosti asiakaslähtöinen ja kokeileva palvelujen kehittäminen esimerkiksi palvelumuotoilun keinoin, on yksi ajankohtaisimmista aiheista asiakaskokemuksen kehittämisen saralla. Uskon, että voin hyödyntää tutkimuksen aikana karttunutta osaamistani vielä monen yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.

Mikä on opintojen merkitys omalla urallasi?

Opinnot olivat loistava tapa syventää ja reflektoida työelämässä oppimiani taitoja ja saada niille teoreettista kaikupohjaa. Opinnot auttoivat minua hahmottamaan ja arvostamaan omaa osaamistani. Olen varma, että pääsen tekemään yhteistyötä vielä monen opintojen parissa tapaamani huippuosaajan kanssa. Omat kiinnostuksen kohteeni ovat asiakaslähtöinen palvelujen kehittäminen ja palvelumuotoilu, ihmisten innostaminen, oivalluttaminen ja valmentaminen, muutosjohtaminen sekä yrityskulttuurin kehittäminen.

Kenelle suosittelisit opintoja?

Henkilölle, joka haluaa oppia ja ymmärtää palveluliiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen ajankohtaisia ilmiöitä sekä hyödyntää niitä omassa tekemisessään. Kehittäjälle, esimiehelle, johtajalle, valmentajalle tai sellaiseksi aikovalle.

Kuva: Saara Lehtonen

Tutustu Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempään tutkinto-ohjelmaan