Emmi Tenkula - parasta opinnoissa ovat mahtavat ihmiset

Tampereen ammattikorkeakoulu
Liiketalous ja media
Media-alan koulutus
Media-alan opiskelija Emmi Tenkula.
Emmi Tenkula pitää media-alan opintojen parhaana puolena mahtavia ihmisiä ja työskentelyä heidän kanssaan. Emmin mielestä nimenomaan yhteistyötaidot ovat avain alalla menestymiseen.

Kuka olet?

Olen Emmi Tenkula, 26-vuotias toisen vuoden media-alan opiskelija TAMKista. Olen erikoistunut elokuva- ja televisiotuotantoon. Olen kotoisin Kuusamosta ja asunut useammassa Pohjois-Suomen kaupungissa ennen kuin muutin Tampereelle alun perin työn perässä. Harrastan laajasti kulttuuria kuvataiteesta keikoilla käyntiin.

Mikä sai sinut hakemaan media-alan opintoihin TAMKiin?

Lukion jälkeen tein töitä useamman vuoden ja mietin samalla omaa juttuani. Tiesin haluavani kulttuurin ja median pariin, ja eri vaihtoehtoja punnittuani valitsin TAMKin. Olin kuullut siitä paljon positiivista, ja Tampereen sijainti on hyvä. Media-alalla on mahdollista tehdä hyvin erilaisia töitä ja heittäytyä luovaksi. Päätin erikoistua tuotantoon, koska kokonaisuuksien hallitseminen ja johtaminen ovat vahvuuksiani, ja niitä taitoja tuotannossa tarvitaan.

Millaista opiskelu on ollut?

Koronatilanteen vuoksi olemme joutuneet opiskelemaan paljon etänä, mutta onneksi projektien toteuttaminen on silti onnistunut. Teemme ryhmissä erilaisia videoprojekteja, tähän mennessä esimerkiksi lyhytelokuvan ja minidokumentin. Ryhmätyötaitojen harjoittelu on tärkeää, koska työelämässäkin toimitaan työryhmissä. Viimeisin projektimme oli Ylen kanssa tehty monikameratuotanto, josta opimme valtavasti uutta ja pääsimme samalla kurkistamaan televisiotuotannon maailmaan. Opinnot sisältävät myös teoriaa, tutustumista alan nykytodellisuuteen sekä omien uramahdollisuuksien kartoittamista.

Parasta opinnoissa ovat mahtavat ihmiset ja työskentely heidän kanssaan. Projektit ovat välillä haastavia, mutta ne kehittävät valtavasti ja antavat onnistumisen kokemuksia. On palkitsevaa nähdä oman työn konkreettinen lopputulos!

Mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Haluan nauttia jäljellä olevasta opiskeluajasta ja imeä kaiken mahdollisen tiedon ja kokemuksen. Tällä alalla ei ole koskaan valmis, vaan aina riittää uutta opittavaa ja erilaisia tuotantoja. Tulevaisuudessa haluan työskennellä inspiroivissa tuotannoissa ja kokeilla sekä draaman että viihteen tekemistä. Haluan hyödyntää vahvuuksiani, kehittyä osaajana ja työskennellä upeiden ihmisten kanssa.

Mitä haluaisit sanoa niille, jotka harkitsevat media-alan opintoja?

Media-ala on kiinnostava, kehittyvä ja laaja ala, joka avaa mahdollisuuksia moniin erilaisiin urapolkuihin. Opinnot sopivat luovalle ja oma-aloitteiselle ihmiselle. Tämä on paljolti tekemällä oppimista, ja välillä on toimittava hyvinkin itsenäisesti. Ei kuitenkaan pidä säikähtää, sillä yrittämisen ja erehdyksen kautta oppii, eikä aina ole vain yhtä oikeaa tekemisen tapaa. Yhteistyötaidot ovat erittäin tärkeät, koska pienellä alalla työn saa usein jonkun tuttavan suosittelun kautta. On hyvä muistaa, että opiskelukaverisi saattavat olla tulevia työtovereitasi!

Tutustu media-alan tutkinto-ohjelmaan