Alumnimme Samuli Taira: YAMK-tutkinto tarjosi hyvät eväät johtamiseen

päivitetty 29.11.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Samuli Taira_TAMK
Samuli Taira suoritti TAMKissa sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylemmän AMK-tutkinnon. ”YAMK-tutkinto tarjosi hyvät eväät johtamisen tarkasteluun ja käytännön toteutukseen. Opinnot eivät tulleet ilmaiseksi, mikä oli toisaalta motivoivaa ja toisaalta taas vaati sitoutumista”, hän kertoo.

Kuka olet, mistä tulet?

Olen Samuli Taira, mutta minut tunnetaan paremmin Hemmona. Olen kotoisin pääkaupunkiseudulta, ja siellä olen tehnyt ensimmäisen urani Helsingin ravintolakeittiöissä. Mittarin täytyttyä opiskelin pelastajaksi, ja opiskelujen ohessa innostuin myös ensihoidosta.

Mikä sai sinut innostumaan sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen YAMK-tutkinnosta?

Tehdessäni toista uraani pelastajana opiskelin sairaanhoitajaksi ja suoritin myös ensihoidon lisäopinnot 30 opintopistettä. Vietin melko monta yötä ensihoidossa, jossa kiinnitin huomioita siihen, millaisissa erilaisissa asioissa ihmiset soittavat yöllä ambulanssin. Halusin tutkia tätä asiaa, joten hain opiskelemaan Tampereen ammattikorkeakouluun sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen YAMK-tutkintoa. Tein opinnäytetyön ”Kansalaisten käsityksiä ensihoitopalvelusta” yhdessä toisen opiskelijan kanssa.

Linkki opinnäytetyöhön: https://www.theseus.fi/handle/10024/263013

Millaista opiskelu oli?

Vuorotyöläiselle työvuorojen vaihtelulla opinnot olivat melkoisen helposti toteutettavissa, mutta eivät opinnot helpolla päästäneet. Tehtävät olivat ajoittain laajoja, ja ryhmätöiden aikataulujen yhteensovittaminen useiden töissä käyvien aikuisten kesken oli haastavaa. YAMK-tutkinnossa tuotettavan opinnäytetyön lisäksi sain erityisen hyvää, asiantuntevaa ja ajatuksia herättävää opetusta, jota olen nyt jalostamassa yliopistolla tohtoripolulla, sekä jakamassa eteenpäin tuntiopettajana Pelastusopistolla.

Eräällä opintojaksolla harjoittelimme valmennusmetodin (GROW) käyttöä ja siinä yhteydessä sain sanoitettua opinnäytetyöprosessissa heränneen haaveen väitöskirjasta. Tämän jälkeen uskalsin puhua aiheesta enemmän, joka johti kannustukseen ja lopulta tohtorikoulutuspaikkaan.

Tutustu sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempään AMK-tutkintoon

Tutustu myös muihin alumnitarinoihin

Kuva: Samuli Taira