VirtuFashion - A Fashion Accessory Bridging Physical Body and the Virtual Avatars

Projektin kesto1.1.2024–31.12.2024
KärkialueTekniikka

Sosiaalisen vuorovaikutuksen maisema on kokemassa syvällisen muutoksen virtuaalitodellisuuden (VR) järjestelmien yhä jatkuvan yleistymisen myötä. Sosiaalisen median ja moninpelattavien pelien seuraavana askeleena VR-ympäristöt tarjoavat houkuttelevan mahdollisuuden immersiiviseen itseilmaisuun ja vuorovaikutukseen. Samalla alan alustayritykset, kuten Meta ja Apple, ovat sijoittaneet merkittävästi virtuaalisten maailmojen integroimiseen käyttäjiensä päivittäiseen elämään töissä, koulussa ja vapaa-ajalla. Näiden syiden seurauksena – käyttäjien vetämänä ja alustayritysten työntämänä – virtuaaliset identiteetit lisääntyvät, monipuolistuvat ja personalisoituvat olennaiseksi osaksi päivittäisiä vuorovaikutustilanteita.

Toisin kuin perinteinen sosiaalinen media, VR-alustat mahdollistavat käyttäjille ainutlaatuisen mahdollisuuden ilmaista itseään avatarin avulla, jolla on erottuva, personoitu ulkonäkö ja persoona. Vaikka avatar voi olla mitä vain, sekä itsestä että ympäristöstä kumpuavien syiden takia (puhutaan esimerkiksi depersonalisaatiosta tai derealisaatiosta) aktiiviset virtuaaliympäristön käyttäjät haluavat tuoda virtuaaliset ja fyysiset minänsä lähemmäksi toisiaan.

Kuluttajien arki töissä ja vapaa-ajalla on enenevässä määrin siirtymiä todellisen ja virtuaalisen elämän välillä. Miljoonat kuluttajat etsivät ja tulevat etsimään tuotteita, palveluita ja keinoja, jotka saumattomasti ylittävät kuilun heidän virtuaalisen ja fyysisen elämänsä välillä, ja luovat aivan uudenlaisia markkinoita rohkeille toimijoille. VirtuFashion-projekti valmistelee Tampereen yliopiston maailmanluokan erityisosaamiseen perustuvien ratkaisujen kaupallistamista ehken kaikkein isoimmalla uudella markkina-alueella – vaatteissa.