Hyppää pääsisältöön

Paikannuksen datafuusio

Ryhmä keskittyy haastavien ongelmien matemaattiseen mallintamiseen sekä uusien laskentamenetelmien kehittämiseen ja soveltamiseen. Ryhmän vahvuusalueena on erilaisten anturimittausten yhdistäminen, paikannusalgoritmien osaaminen ja kehittäminen. Ryhmä kehittää laskennallisesti tehokkaita algoritmeja, jotka ovat vikasietoisia ja jotka pystyvät hyödyntämään kaiken saatavilla olevat mittaukset ja informaation.

Keskeiset tehtävät ja tavoite

Ryhmämme työskentelee useiden paikannukseen liittyvien projektien parissa. AUTOPORT-projektille (https://autoport.fi) kehitämme INS / GNSS-mittauksiin ja kameran kuviin perustuvia algoritmeja kohteiden havaitsemiseen, uudelleen tunnistamiseen ja seurantaan. Työskentelemme sekä mallipohjaisilla (esim. Kalman-tyyppisillä suodattimilla) että datapohjaisilla tekniikoilla. Tutkimme myös koneenkäsitystä ja ennakoivaa analyysiä varmistaaksemme kaikkien toimijoiden turvallisuuden ympäristöissä, joissa autonomiset ajoneuvot toimivat ihmisten ja muiden kuin autonomisten ajoneuvojen rinnalla.

 

GaitMaven-projektissa teemme yhteistyötä Jyväskylän yliopiston kanssa. Tiimimme käyttävät pieniä, halpoja antureita ihmisen liikkeen mittaamiseen ja analysointiin luonnonympäristöissä (kinesiologinen tutkimus). Tampereen yliopistossa olemme keskittyneet projektissa käytettävien laitteiden ja ohjelmistojen kehittämiseen. Tällä hetkellä keskitymme kehittämään ja testaamaan erilaisia ​​koneoppimisalgoritmeja kävelyn suorituskykymittareiden ja fysiologisten parametrien arvioimiseksi monianturitiedoista.

Lisäksi teemme yhteistyötä useiden tutkimusryhmien ja yritysten kanssa erilaisissa projekteissa. Kaikissa näissä projekteissa ryhmämme on vastuussa anturitietojen analysoinnista ja algoritmien kehittämisestä, jotka käyttävät näitä anturimittauksia erilaisten tutkimuskysymysten ratkaisemiseen.

 

Ryhmä kouluttaa teollisuusmatematiikan huippuosaajia sekä teollisuuden että akateemisiin tehtäviin.