Koulutushanke: Kieli- ja kulttuuritietoisuus varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa

KärkialueYhteiskunta

Hanke pähkinänkuoressa

Hankkeen keskeisin tavoite on tarjota tietoa kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden huomioimiseen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullisen pedagogiikan keinoin.

Hankkeen tavoitteet:

• kieli- ja kultturitietoisen pedagogiikan vahvistaminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa, sekä osallistujien että heidän työyhteisöidensä tarpeet huomioiden
  • varhaiskasvatuksen henkilöstön rohkaiseminen ja tukeminen
  • innostavien ideoiden jakaminen

Miksi juuri tämä teema?

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) sekä Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) henkilöstöltä edellytetään vahvaa osaamista kulttuurisen moninaisuuden ja kielitietoisuuden teemojen parissa. Hanke vastaa kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisten varhaiskasvatus- ja esiopetusyksiköiden henkilöstön osaamisen kehittämistarpeisiin.

Monikielisyys vahvuudeksi -selvityksessä (Pyykkö, 2017) yhtenä kehittämisehdotuksena on yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen järjestämät lyhytkestoisemmat täydennyskoulutukset kielitietoisesta opetuksesta varhaiskasvatuksen opettajille (s. 24).

Kouluttajien osallisuus aiemmissa kieli- ja kulttuuritietoisuusteeman täydennyskoulutuksissa on lisännyt ymmärrystä kasvatuksen kentän täydennyskoulutustarpeista.

Rahoittaja

Hanke on Opetushallituksen rahoittama.

Lue lisää koulutuksesta

Opetushallitus rahoittaa hanketta logo