Tampereen, Turun ja Helsingin yliopistojen AUTOSTORY-projekti tutkii sosiaalisen median vaikutusta 2000-luvun kirjallisuuteen ja kirjailijoihin. Aikamme tarinatalous tekee kaikista tarinankertojia ja palkitsee dramaattisista kokemustarinoista, ja siksi se ohjaa myös kirjailijoita hakemaan huomiota omalla tarinallaan. Kirjallisuus ei ole enää erityinen taiteellisen vapauden alue, vaan siihen vaikuttaa digitaalisten alustojen tarinallisuus. Selvitämme kertomuksentutkimuksen ja kirjallisuussosiologian keinoin, miten 24 nykykirjailijaa Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Islannista, Puolasta, Ukrainasta, Ranskasta, Isosta-Britanniasta ja Irlannista reagoivat tarinatalouden paineeseen kaunokirjallisissa teksteissään ja muussa kirjoittelussaan. Tutkimme myös digitaalisin menetelmin, millaista suosiota tai arvostelua heihin kohdistuu sosiaalisessa mediassa. Autamme kirjailijoita, mediaa, kustantajia ja yleisöjä hahmottamaan analyyttisesti ja kriittisesti kirjallisuuden tulevaisuutta.
Tutkimusrahoitus
Yhteistyötahot
Yhteistyökumppanien lista löytyy konsortion kotisivuilta.