Hyppää pääsisältöön
Projekti

HUMU – Personalized Humanization Software for Music Industry

Tampereen yliopisto
Projektin kesto1.1.2025–30.6.2026
KärkialueTekniikka

Kansainvälisen musiikkiteollisuuden arvo on yli 26 miljardia dollaria, ja ala kasvaa voimakkaasti. Striimauspalvelut ovat hallinneet markkinoita 2010-luvun alusta lähtien ja laajentuneet nopeasti. Samalla digitaalisen musiikkituotannon markkinat jatkavat kasvuaan. Kasvua vauhdittavat erityisesti ohjelmistot, kuten digitaaliset audiotyöasemat ja niiden liitännäisohjelmistot eli “pluginit”. Näiden merkitys kasvaa artistien määrän lisääntyessä, uusien digitaalisten audiosisältöjen kysynnän kasvaessa sekä laadukkaampien äänitteiden tarpeen myötä.

Modernit audiotyöasemat ja niiden pluginit tarjoavat valtavasti mahdollisuuksia äänimaailman muokkaamiseen, myös rumpujen osalta. Toistaiseksi ei kuitenkaan ole kehitetty plugin-ohjelmistoa, joka pystyisi tuottamaan luonnollisia rytminvaihteluita rumpuraitoihin. Tieteelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmisen tuottamat mikrotason rytmivaihtelut ovat merkittäviä kuuntelukokemuksen luonnollisuuden ja niin sanotun “grooven” kannalta. Tässä hankkeessa keskitytään kaupallistamaan innovaatio, joka automaattisesti hienosäätää musiikin rytmejä digitaalisessa musiikkituotannossa. Tämä innovaatio varmistaa, että rytmiraidat, kuten rumpukomppi, kuulostavat luonnollisilta ja miellyttäviltä. Patentoitava ratkaisu perustuu ihmisen tuottamien rytmien mikrovaihteluita mallintavaan matemaattiseen malliin, jota tukee vahva tutkimusnäyttö. Innovaatio parantaa merkittävästi musiikintuotannon laatua ja kustannustehokkuutta, ja se toteutetaan pluginina digitaalisiin audiotyöasemiin.

Hankkeen tavoitteena on kehittää tutkimukseen pohjautuva, validoitu ja testattu konsepti plugin-ohjelmistolle. Lisäksi luodaan verkosto potentiaalisista partnereista ja asiakkaista, jotka ovat olleet mukana ratkaisun kehittämisessä. Tavoitteisiin kuuluu myös markkina-analyysiraportti, joka kattaa potentiaaliset yhteistyökumppanit ja kilpailijat, sekä analyysi liiketoimintamalleista ja rahoitusmahdollisuuksista, mikä luo perustan innovaation kaupallistamiselle.