
Digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden opintoja, avoin yliopisto-opetus
Laajuus
5-33 opHakuaika
Hinta
Kampus
Kaupunki
Tiedekunta tai osaamisyksikkö
Opetuksessa käytettävät kielet
Koodi
Koulutusala
Sisällön kuvaus
Kaupan ala on Suomessa merkittävä työllistäjä ja keskeinen elinkeinoelämän toimiala. Digitalisaatio muokkaa voimakkaasti kaupan alaa ja sen osaamistarpeita. Digitaalisen kaupan opintokokonaisuus tarjoaa opiskelijalle kokonaiskuvan digitaalisesta kaupasta ja kaupan toimialan merkittävästä murroksesta. Opintojaksot ovat kiinteästi sidoksissa käytäntöön. Niiden avulla opiskelijalle muodostuu sekä teoreettinen että käytännön liiketoimintaan kytkeytyvä kaupan alan osaamispohja. Tämä vahvistaa merkittävästi opiskelijan työelämävalmiuksia. Opintojaksoilla opiskelijat pääsevät perehtymään digitaaliseen kauppaan kokonaisvaltaisesti hankinnasta ja logistiikasta asiakkaiden käyttäytymiseen, brändiin ja digitaaliseen markkinointiin.
Osaamistavoitteet
Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija ymmärtää digitaalista kauppaa monipuolisesti ja kokonaisvaltaisesti. Hän osaa soveltaa digitaalisen kaupan keskeisiä käsitteitä ja taitoja omassa työssään.
Kokonaisuuden opintojaksot
Mukana olevien avoimien yliopistojen kautta tarjotaan kuusi opintojaksoa, yhteensä 33 op. Näistä kaksi jaksoa on Tampereen yliopiston (TAU) tuottamia. Opiskelija voi suorittaa osan tai kaikki kuusi opintojaksoa. Avoimien yliopistojen kautta ei voi suorittaa opintojaksoa Digitaalisen kaupan harjoittelu 6 op.
Avoimessa yliopistossa suorittamistasi Digitaalisen kaupan opintokokonaisuuden jaksoista voit pyytää epävirallisen koontitodistuksen. Voit hyödyntää koontitodistusta esimerkiksi työnhaussa. Huomioithan, että todistus ei ole yliopiston myöntämä ja siksi se on epävirallinen.
Lisäksi voit hakea myös digitaalista osaamismerkkiä. Osaamismerkkien (Open Badges) avulla voidaan tehdä näkyväksi eri elämän osa-alueilla hankittua osaamista. Osaamismerkin voi linkittää esim. Facebookiin, LinkedIniin, Twitteriin tai vaikka ansioluetteloon.
Ennen Digitaalisen kaupan opintojaksojen suorittamista opiskelijan tulee varmistua, että kyseiset opintojaksot voidaan sisällyttää omaan tutkintoon/opintoihin, eivätkä ne ole sisällöltään päällekkäisiä muiden omaan tutkintoon sisältyvien opintojen kanssa.
Suoritustavat ja toteutukset
Kaupan opintokokonaisuus toteutetaan kuuden yliopiston, näiden avoimien yliopistojen ja Kaupan liiton yhteistyönä. Opetus toteutetaan kokonaan verkossa.
Tutustu lukuvuoden 2023–2024 Tampereen yliopiston tuottamiin kahteen toteutukseen alla. Linkistä pääset tarkempiin tietoihin haku- ja toteutusajoista. Huomaa myös, että toteutuksilla on omat sisäiset aikataulunsa esimerkiksi opetuksen ja tehtävien palautusten suhteen.
Tampereen yliopiston (TAU) tuottamat opintojaksot:
KAT.KAU.005 Brand experience in retailing 5 op verkko-opetus III-periodissa. Itsenäinen verkkototeutus, suoritettavissa opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Videoluennot, minitentit ja harjoitustyö. Ilmoittautuminen avoimen yliopiston hakupalvelussa. Katso ilmoittautumisaika em. linkistä.
KAT.KAU.006 Digitaalinen kauppa käytännössä 6 op luento-opetus IV-periodissa. Intensiiviluennot verkossa. Intensiiviluentopäivät, joissa pakollinen läsnäolo, ryhmätyö. Hybriditoteutus: Tampereen opiskelijat paikan päällä Tampereella ja muut etänä. Ilmoittautuminen avoimen yliopiston hakupalvelussa. Katso ilmoittautumisaika em. linkistä.
Opintokokonaisuuden muiden yliopistojen tuottamat opintojaksot (kts. tarkemmat tiedot näistä opintojaksoista Digitaalinenkauppa.fi):
Hankintatoimen ja toimittajasuhteiden johtaminen kaupan alalla 6 op: Lappeenrannan teknillinen yliopisto (avoin yliopisto), verkko-opetus
Jakelukanavat ja kaupan ketjuliiketoiminta 5 op: Oulun yliopisto (avoin yliopisto), verkko-opetus
Sales and buyer behaviour in retailing 6 op: Itä-Suomen yliopisto (avoin yliopisto), verkko-opetus
Digitalisoituva kauppa 5 op: Jyväskylän yliopisto (avoin yliopisto), verkko-opetus
Ilmoittautuminen Digitaalisen kaupan opintoihin tapahtuu opintojaksoittain siihen avoimeen yliopistoon, jonka opintojakson haluat suorittaa. Opintojaksojen tarkemmat tiedot, ilmoittautumistiedot ja tietoa opintokokonaisuudesta löydät osoitteesta: Digitaalinenkauppa.fi
Esitiedot
Ei pakollisia edeltäviä opintoja. Edeltäviksi opinnoiksi suositellaan KAT.MARK.101 Markkinoinnin perusteet 5 op -kurssia (tai vastaavia opintoja)
Lisätietoja avoimen yliopiston tarjonnasta voi kysyä Tampereen yliopiston opintotoimistosta.
Meidät tavoittaa sähköpostitse avoin.tau [at] tuni.fi
Puhelimitse 0294 520 200
Lisätietoa avoimessa opiskelusta verkkosivuillamme
tuni.fi/avoinyliopisto
Ilmoittautuminen Digitaalisen kaupan opintoihin tapahtuu opintojaksoittain siihen avoimeen yliopistoon, jonka opintojakson haluat suorittaa. Opintojaksojen tarkemmat tiedot, ilmoittautumistiedot ja tietoa opintokokonaisuudesta löydät osoitteesta: Digitaalinenkauppa.fi
Tampereen yliopiston järjestämille opintojaksoille ilmoittautuminen:
Löydät hakuajat ja linkin hakupalveluun kunkin opintojakson toteutuksen tiedoista. Tutustu ensin opintojaksoihin ja niiden toteutuksiin Koulutuksen kuvaus -välilehdellä kohdassa Opintojen suorittaminen.
Löydät hakuohjeet ja linkin hakupalveluun myös Näin haet avoimen yliopiston opintoihin –sivulta.
Kun sinut on hyväksytty opintoihin, on sinun ilmoittauduttava opetukseen ja mahdolliseen harjoitusryhmään Sisu-järjestelmässä. Saat tästä tarkemmat ohjeet sähköpostiisi sen jälkeen, kun olet maksanut opintomaksun.
Tutustu maksuehtoihin Näin haet avoimen yliopiston opintoihin -verkkosivulla.