Näin haet avoimen yliopiston opintoihin

Tältä sivulta löydät ohjeita avoimen yliopiston opintoihin hakemisesta, opintomaksuista sekä maksuehdoista. Ennen hakemuksen täyttämistä tutustuthan huolellisesti hakuohjeisiin.

Hakemisen pikaohje

1. Opiskeluoikeutta opintoihin haetaan avoimen yliopiston hakupalvelussa.
  2. Hakuajat vaihtelevat, joten tarkista hakuaika kunkin opinnon tai opintokokonaisuuden tiedoista.
  3. Jos et vielä tiedä, mihin opintoihin hakea, selaa tarjolla olevia koulutuksia koulutushaussa. Voit myös tutustua opintotarjonta-sivuun.
  4. Vaihtoehtoisesti voit hakea hakuaikana opintoja suoraan hakupalvelussa käyttämällä Etsi opintoja -toimintoa.
  5. Valitse hakupalvelussa ne toteutukset, joihin haluat hakea, ja paina lopuksi painiketta Ilmoittaudu. Palvelussa avautuu tunnistautumisen vaativa hakulomake. Lomakkeen lähettämisen jälkeen saat vahvistuksen sähköpostiisi.
  6. Jos sinut hyväksytään opintoihin, saat sähköpostitse ohjeet mahdolliseen maksamiseen sekä käyttäjätunnuksen aktivointiin ja opintojaksoille ilmoittautumiseen.
  7. Tarkempia ohjeita hakemiseen löydät alempaa tältä sivulta.

Hakuajoista

Tarkemmat tiedot hakuajoista löydät kunkin koulutuksen tiedoista koulutushaussa. Osa tekniikan alan opinnoista on tarjolla FITechin kautta maksuttomasti.

Lukuvuoden 2023–2024 hakuajat

Hakuajat alkavat klo 10.00 ja päättyvät klo 23.59.

Jos opinnoissa on tilaa hakuajan päätyttyä, voit päästä vielä opiskelemaan - otathan siis meihin rohkeasti yhteyttä avoin.tau [at] tuni.fi.

Syksyn 2023 opinnot

• Haku: 2.8.–14.8.2023. Opetus: 28.08.–22.10.2023.
  • Haku: 2.8.–2.10.2023. Opetus: 23.10.–21.12.2023.

 Kevään 2024 opinnot

• Haku: 13.11.–4.12.2023. Opetus: 8.1.–3.3.2024.
  • Haku: 13.11.2023–12.2.2024. Opetus: 4.3.–12.5.2024.

Jatkuvan haun kohteet ja kesäopetus

• Haku päättyy 30.4.2024.

Mihin opintoihin voit hakea

Itsenäisesti lukuvuoden aikana suoritettaviin opintoihin voit hakea joustavasti lukuvuoden aikana. Kesäopintoja ei kuitenkaan ole tällä hetkellä tarjolla.

Opintoihin hakeudutaan joko opintojakson toteutukseen (esimerkiksi luento-opetus, verkko-opetus, essee, tentti) tai joissain tapauksissa opintokokonaisuuteen. Opintojaksolla voi olla monta eri toteutustapaa ja toteutusten ajankohdat voivat vaihdella. Tutustu eri vaihtoehtoihin ja tarkempiin toteutustietoihin koulutushaussa.

Joissain opinnoissa voi olla esitietovaatimuksia. Esimerkiksi johdatusopintojakso aiheeseen voi olla edellytys seuraavan toteutuksen suorittamiselle. Tieto näistä löytyy koulutuksen tiedoista.

Tampereen yliopiston tutkinto-opiskelijat ja henkilökunta: tutustu ohjeisiin intrassa.

Kaksi henkilöä käyttää kannettavia tietokoneita

Hakeminen Avoimen yliopiston hakupalvelussa

Opintoihin haetaan sähköisellä hakulomakkeella avoimen yliopiston hakupalvelussa. Ennen lomakkeen täyttämistä tutustuthan hakuohjeisiin.

Opintoihin hakemisen ja hyväksymisen ohjeet

kuvituskuva työpiste

Yhteystiedot

Kaipaatko neuvontaa ja ohjausta opintojen suunnitteluun tai opintoihin hakemiseen? Otathan meihin yhteyttä joko sähköpostitse avoin.tau@tuni.fi tai puhelimitse 0294 520 200.