Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

Kielikeskuksen usein kysytyt kysymykset

Kielikeskuksen opetussuunnitelma ja siirtymäsäännöt

Mistä näen kaikki kielikeskuksen opetussuunnitelman 2021-2024 mukaiset opintojaksot?

Kaikki kielikeskuksen opetussuunnitelman 2021-2024 mukaiset opintojaksot näet sivulta Kielikeskuksen opetussuunnitelma, opetustarjonta ja opetusmuodot. Kyseisessä kohdassa voit tutustua opetussuunnitelmaan pdf-dokumentista tai dokumentin alla olevista linkeistä, jotka vievät Opiskelijan oppaan opetustarjontaan opintojaksoittain.

Olen aloittanut opinnot ennen 1.8.2021. Mistä tiedän, mikä opetussuunnitelman 2021-2024 mukaisista opintojaksoista vastaa tutkintorakenteeni mukaista "vanhaa" opintojaksoa?

Tarkista oman tutkintorakenteesi mukaiset viestintä- ja kieliopinnot. Etsi seuraavaksi sivulta Siirtymäaikasäännöt ja vastaavuudet kohta Kielikeskus. Katso oikeasta vastaavuustaulukosta tutkintorakenteesi mukaista opintojaksoa vastaava opetussuunnitelman 2021-2024 mukainen opintojakso.

Huom! Sinun kannattaa ensin tutustua yliopiston ohjeisiin Opintosuunnitelman päivittäminen opetussuunnitelmakauden vaihtuessa, ennen kuin teet opintosuunnitelmaasi muutoksia.

Esimerkki:

1. Oman tutkintorakenteesi viestintä- ja kieliopintoihin kuuluu ruotsin kielen opintojakso KKRUYHT - Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä.
  2. Mene sivulla Siirtymäaikasäännöt ja vastaavuudet kohtaan Kielikeskus. Katso vastaavuus ruotsin kielen vastaavuustaulukosta.
  3. Vastaavuustaulukosta näet, että KKRUYHT - Ruotsin kirjallinen ja suullinen viestintä -opintojaksoa vastaa opetussuunnitelman 2021-2024 mukainen opintojakso LANG.RUO.001 - Ruotsia työelämään.

Tutkintorakenteeseeni kuuluu opintojakso KKRUYHT - Ruotsin kielen kirjallinen ja suullinen viestintä, joka on neljän opintopisteen (4 op) arvoinen. Minun täytyy nyt suorittaa opetussuunnitelman 2021-2024 mukainen LANG.RUO.001 - Ruotsia työelämään -opintojakso, joka on kolmen opintopisteen (3 op) arvoinen. Mistä saan tuon puuttuvan opintopisteen?

Oman tutkintorakenteesi mukaiset viestintä- ja kieliopinnot vastaavat pääsääntöisesti ja pienehköistä opintopiste-eroista huolimatta opetussuunnitelman 2021-2024 mukaisia viestintä- ja kieliopintoja. Ei siis haittaa, vaikka tutkintorakenteesi mukaiset viestintä- ja kieliopintosi jäisivät opintopisteissä vajaiksi tiettyjen pienten opintopiste-erojen vuoksi. Sinun tulee kuitenkin tarvittaessa itse huolehtia siitä, että tutkinnon opintopistemäärä täyttyy muilla opinnoilla.

Opetukseen ilmoittautuminen

Ilmoittauduin opetukseen ja Sisu sanoo, etten täytä vaatimusta "Opintojakso kuuluu ensisijaiseen suunnitelmaan", vaikka opintojakso on ensisijaisessa opintosuunnitelmassani.

Ongelma voi johtua siitä, että opintosuunnitelmassasi on eri versio opintojaksosta kuin minkä kautta olet ilmoittautunut. Lue ohjeet tilanteen korjaamiseen sivulta Opetukseen ilmoittautuminen kohdasta Erityis- ja ongelmatilanteet. Ko. sivulla kuvataan erilaisia syitä, mistä tilanne voi johtua ja opastetaan, miten saat ilmoittautumisesi kuntoon.

Ilmoittauduin opetukseen hyvissä ajoin, mutta en tullut valituksi. Miksi en? Mitkä valintakriteerit ovat?

Jos et tullut valituksi opetukseen, hylkääminen saattoi johtua siitä, että kaikille ilmoittautuneille ei ollut paikkoja tai siitä, että ryhmävalintojesi mukaiset ryhmät olivat täynnä. Joissakin toteutuksen opetusryhmissä tai muille tiedekunnille suunnatuissa toteutuksissa saattaa siis olla vielä tilaa. Voit siis kokeilla, pääsisitkö mukaan jälki-ilmoittautumisen aikana. Lue lisää jälki-ilmoittautumisesta ja valintakriteereistä sivulta Kielikeskuksen opetukseen ilmoittautuminen.

Viestintä- ja kieliopintojen hyväksilukeminen

Miten voin korvata tutkinnon pakollisen ruotsin opintojakson LANG.RUO.001 Ruotsia työelämään 3 op?

Katso tarkat ohjeet sivulta Viestintä- ja kieliopintojen hyväksilukeminen korvaamalla.

Olen suorittanut englannin kielen ylioppilaskokeen arvosanalla L. Voinko saada jonkin englannin kielen opintojakson hyväksiluettua suorittamallani ylioppilaskokeella?

Ylioppilaskokeilla ei voi saada hyväksilukuja mistään viestintä- ja kieliopinnoista. Hyväksilukea voi suomalaisissa tai ulkomaisissa korkeakouluissa suoritettuja opintoja sekä muulla tavoin hankittua osaamista. Hyväksiluvuista voit lukea lisää sivulta Viestintä- ja kieliopintojen hyväksilukeminen korvaamalla.

Kielitodistukset

Olen lähdössä opiskelijavaihtoon ja tarvitsen kielitodistuksen. Mistä saan sen ja millainen todistus on?

Kielitodistus annetaan vain Tampereen yliopistossa läsnäoleville opiskelijoille, jotka hakevat kansainväliseen opiskelija- tai työharjoitteluvaihtoon ja joilta vaihtoyliopisto vaatii erillisen todistuksen kielitaidosta.

Kielitaitoa ei arvioida erikseen todistusta varten, vaan kielitodistus perustuu Tampereen yliopistossa suoritettuihin kieliopintoihin ja kielikurssiemme yleisiin taitotasoihin. Todistus on mahdollista saada kielikeskuksen opetussuunnitelmaan kuuluvista/kuuluneista vieraiden kielten kursseista. Todistus toimitetaan opiskelijalle sähköpostitse.

Englannin kielen kielitodistus pyydetään opintotoimistosta lähettämällä viesti osoitteeseen opintotoimisto.tau [at] tuni.fi (opintotoimisto[dot]tau[at]tuni[dot]fi).

Kielikeskuksesta voi saada kielitodistuksen Tampereen yliopiston kielikeskuksessa suoritetuista muiden kuin englannin kielen kieliopinnoista. Lähetä pyyntö osoitteeseen kielikeskus.tau [at] tuni.fi (kielikeskus[dot]tau[at]tuni[dot]fi).

Julkaistu: 1.12.2023
Päivitetty: 22.2.2024