Tampereen yliopiston opiskelijan käsikirja

Opintojaksojen vastaavuudet ja niiden hakeminen Sisussa

Sisun opetussuunnitelmiin on määritetty opintojaksoille selkeät vastaavuudet. Vastaavuus tarkoittaa, että tietty opintojakso vastaa toista opintojaksoa (yksi tai useampi), ja että opintojakson voi opintosuunnitelmassa vaihtaa vastaavaan toiseen opintojaksoon. Opintosuunnitelmassa vastaavuus voi näkyä automaattisesti mikäli Sisu tunnistaa, että vastaava opintojakso on jo suoritettu. Vaihtoehtoisesti löydät merkityt vastaavuudet opintojaksoesitteen Korvaavuudet -välilehdeltä. Mikäli vastaavuuksia ei ole pystytty yksiselitteisesti määrittämään Sisuun, on niistä lisätietoa opintojaksoesitteellä tai tällä sivulla.

• Korvaavuudella tarkoitetaan tilannetta, jossa esimerkiksi vaihdossa käydyllä opintojaksolla pystytään korvaamaan oman oppilaitoksen opintojakso. Korvaavuuksia varten on tehtävä hyväksilukuhakemus.
    Tarkemmat ohjeet hyväksilukuhakemusten tekemiseen.

• Opintojaksojen vastaavuuksia syntyy tavallisesti opetussuunnitelmakausien vaihtuessa ja esim. silloin kun opintojakson suoritustavat tai nimi on muuttunut opetussuunnitelmien välillä, tai kaksi vanhaa opintojaksoa ovat yhdistyneet yhdeksi opintojaksoksi. Vastaavuuksia varten EI tarvitse tehdä hyväksilukuhakemuksia.

Opiskelijana joudut käyttämään vastaavuuksia myös silloin, kun opintosuunnitelmasi on tehty Sisuun seuraten vanhempaa opetussuunnitelmaa. Voit vaihtaa opintojakson vastaavaan uudemman opetussuunnitelman opintojaksoon muuttamalla opintojakson opetussuunnitelmakautta opintojaksoesitteen kautta. Jos tällaista uutta versiota ei ole, vastaavuudesta ja opintojen täydentämisestä ohjeistetaan erikseen.

Vanhojen opintojaksojen vastaavuuksien lisäämistä varten on 3 tapaa:

1. Automaattinen - vastaava suoritettu opintojakso näkyy automaattisesti opintosuunnitelmassasi
    Opintojakso tulee näkyviin opintosuunnitelmaan automaattisesti vastaavan opintojakson tilalle.
  2. Välilehdeltä - vastaava opintojakso haetaan opintojaksoesitteen Korvaavuudet -välilehden kautta
    vastaava opintojakso valittu
  3. Vastaavuustaulukosta - tieto vastaavasta opintojaksosta haetaan vastaavuustaulukosta, lisätään opintojakso vapaan muokkauksen tilassa ja haetaan poikkeukselle hyväksyntä.

Poista opintojaksot opintosuunnitelmasta, apuvalikosta löytyvien roskakori -symbolien avulla ja lisää vastaavat opintojaksot niiden tilalle apuvalikon "Lisää jo suoritettu opintojakso" -palkin kautta
    Vastaavuustaulukot kertovat, mitkä opintojaksot vastaavat toisiaan.
    Oikealle avautuvan apuvalikon avulla, pystyt siirtymään vapaan muokkauksen tilaan, jonka avulla voit poistaa ja lisätä opintosuunnitelmaasi vastaavuustaulukon muikaiset opinnot.
Julkaistu: 22.6.2021
Päivitetty: 10.8.2023