Hyppää pääsisältöön

Elina Närvänen

professori, palvelut ja kauppa
Tampereen yliopisto
Sähköpostiosoiteelina.narvanen [at] tuni.fi
puhelinnumero+358503186016
Keskustakampus

Työtehtävät

Opetus ja tutkimus

Osaamisalueiden kuvaus

Kulutus- ja palvelututkimuksen monitieteinen teoriakenttä. Ruokahävikki ja kiertotalous erityisesti liiketaloudellisesta ja kuluttaja-kansalaisten näkökulmasta. Laadulliset tutkimusmenetelmät, kuten tutkimushaastattelut, etnografia ja netnografia, narratiivinen tutkimus, kehysanalyysi.

Tärkeimmät saavutukset

Tampereen yliopiston väitöskirjapalkinto vuodelta 2014. Johtamiskorkeakoulun väitöskirjapalkinto vuodelta 2013. Prima tohtorin titteli tohtoripromootiossa vuonna 2018.

Luottamustoimet

Editorial Review Board Member, European Journal of Marketing  

Editorial Review Board Member, International Journal of Consumer Studies

Päätoimittaja, Kulutustutkimus.nyt  

Hallituksen jäsen, Suomen kulutustutkimuksen seura 

Hallituksen jäsen, Vähittäiskaupan tutkimussäätiö

Tutkimusyksikkö

Kauppatieteet

Tieteenalat

Kauppatieteet, markkinointi, liiketaloustiede, kulutustutkimus, palvelututkimus

Merkittävimmät julkaisut

Tärkeimmät viimeaikaiset julkaisut: 

Kastarinen, A., Närvänen, E., & Valtonen, A. (2022). Doing Family over Time: The Multilayered and Multitemporal Nature of Intergenerational Caring through Consumption. Journal of Consumer Research. https://doi.org/10.1093/jcr/ucac050 

Leipämaa-Leskinen, H., Närvänen, E., & Makkonen, H. (2022). The rise of collaborative engagement platforms. European Journal of Marketing56(13), 26-49. https://doi.org/10.1108/EJM-11-2020-0798 

Mesiranta, N., Närvänen, E., & Mattila, M. (2022). Framings of food waste: How food system stakeholders are responsibilized in public policy debate. Journal of Public Policy & Marketing 41 (2), 144-161. https://doi.org/10.1177/07439156211005722 

Moisander, J, Närvänen, E. & Valtonen, A. (2020) Interpretive marketing research: Using ethnography in strategic market development. In L. Penaloza, L. Visconti & N. Ozcaglar–Toulouse (2020) (Eds.), Marketing Management: A Cultural Perspective. 2nd Edition, London: Routledge. 

Närvänen, E., Mattila, M., Keränen, J., Kaivonen, I. & Nurminen, M. (2022). Framing value propositions in the food waste business: A sociocultural approach. Industrial Marketing Management, 105, 211-222. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.06.008 

Närvänen, E., Mattila, M., Mesiranta, N. & Heikkinen, A. (2020) ”Introduction: Solutions for managing food waste”, in Närvänen, E., Mattila, M., Mesiranta, N. & Heikkinen, A. (Eds.) Food waste management: Solving the wicked problem. London: Palgrave Macmillan, pp. 1-24. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-20561-4_1