

Elina Närvänen
Työtehtävät
Opetus ja tutkimus
Osaamisalueiden kuvaus
Kulutus- ja palvelututkimuksen monitieteinen teoriakenttä. Ruokahävikki ja kiertotalous erityisesti liiketaloudellisesta ja kuluttaja-kansalaisten näkökulmasta. Laadulliset tutkimusmenetelmät, kuten tutkimushaastattelut, etnografia ja netnografia, narratiivinen tutkimus, kehysanalyysi.
Projektit
Projektit
Tärkeimmät saavutukset
Tampereen yliopiston väitöskirjapalkinto vuodelta 2014. Johtamiskorkeakoulun väitöskirjapalkinto vuodelta 2013. Prima tohtorin titteli tohtoripromootiossa vuonna 2018.
Luottamustoimet
Editorial Review Board Member, European Journal of Marketing
Editorial Review Board Member, International Journal of Consumer Studies
Päätoimittaja, Kulutustutkimus.nyt
Hallituksen jäsen, Suomen kulutustutkimuksen seura
Hallituksen jäsen, Vähittäiskaupan tutkimussäätiö
Tutkimusyksikkö
Tieteenalat
Kauppatieteet, markkinointi, liiketaloustiede, kulutustutkimus, palvelututkimus
Merkittävimmät julkaisut
Tärkeimmät viimeaikaiset julkaisut:
Kastarinen, A., Närvänen, E., & Valtonen, A. (forthcoming). Doing Family over Time: The Multilayered and Multitemporal Nature of Intergenerational Caring through Consumption. Journal of Consumer Research. https://doi.org/10.1093/jcr/ucac050
Leipämaa-Leskinen, H., Närvänen, E., & Makkonen, H. (2022). The rise of collaborative engagement platforms. European Journal of Marketing, 56(13), 26-49. https://doi.org/10.1108/EJM-11-2020-0798
Mesiranta, N., Närvänen, E., & Mattila, M. (2022). Framings of food waste: How food system stakeholders are responsibilized in public policy debate. Journal of Public Policy & Marketing 41 (2), 144-161. https://doi.org/10.1177/07439156211005722
Närvänen, E., Mattila, M., Keränen, J., Kaivonen, I. & Nurminen, M. (2022). Framing value propositions in the food waste business: A sociocultural approach. Industrial Marketing Management, 105, 211-222. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.06.008
Närvänen, E., Mesiranta, N., Saarijärvi, H., & Nevalainen, J. (2023). Examining consumer food waste through grocery retailers' customer data: Segments and practical implications. International Journal of Consumer Studies, 47 (4), 1273-1290. https://doi.org/10.1111/ijcs.12903