Yhteiskunta, talous ja kasvatus vuorossa THE-rankingissa

Julkaistu 13.10.2021
Yhteisön tunnus, kukkia ja ihmisiä käsi kädessä.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Time Higher Education -lehti (THE) on julkaissut yhteiskuntatieteen, kauppa- ja taloustieteiden sekä kasvatustieteen vertailut. Tampereen yliopisto on mukana kaikilla kolmella opetus- ja tutkimusalalla.

Yhteiskuntatieteet paransivat sijoitustaan ja nousivat yhden luokan verran 250 joukkoon. Vastaavaan sijaluokkaan 201–250 yltävät myös kasvatustieteet omalla listallaan. Kauppa- ja taloustieteet sijoittuvat 400 parhaan joukkoon.

Yliopistojen kokonaisvertailun jälkeen lehti julkaisee alakohtaisia vertailuja. Sata ensimmäistä saa tarkan sijaluvun, kun muut vertaillaan luokittain.

Parhaiten omassa vertailussaan on tänä syksynä menestynyt psykologia, joka pääsi 200 joukkoon (sijaluokka 176-200).

THE käyttää sijoituksen antoon viittä mittauspilaria, jotka jakautuvat tarkemmin indikaattoreihin. Pilareista painavimmat ovat opetus, tutkimus ja tieteellisten viittausten määrät.

THE:n yliopistojen maailmanvertailussa Tampereen yliopisto rankattiin luokkaan 250–300. Tutkimusviittaukset ovat olleet viime vuosina yliopiston vahvuutena.

World University Rankings 2022 by Subject

(Siirryt linkeistä THE:n sivustolle, vaatii ilmaisen rekisteröitymisen)

Loppuvuoden rankingit:

• Humanistiset tieteet 3.11.