Webinaari datajulkaisuista 1.11.2023

Julkaistu 27.10.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kuvituskuva avoin tiede.
Tampereen yliopiston kirjasto, CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy ja Helsingin yliopisto järjestävät datajulkaisuja käsittelevän virtuaalitapahtuman, jossa kuullaan kolmen tutkijan kokemuksia datajulkaisun valmistelusta ja julkaisuprosessista.

Tutkimusaineistot tulisi julkaista luotettavalla alustalla riittävän kuvailutiedon kanssa, jotta ne voidaan löytää ja mahdollisesti käyttää uudelleen. Riittävän kuvailun avulla varmistetaan, että data ymmärretään oikein ja tutkimus on toistettavissa ja verifioitavissa. Yksi mahdollisuus datan jakamiseen on tehdä datajulkaisu.

Datajulkaisut ovat vertaisarvioituja dokumentteja, jotka sisältävät mm. tiedot datan keruu- ja analyysimenetelmistä. Data-artikkeleita julkaistaan vertaisarvioiduissa lehdissä. Datajulkaisun avulla saa tutkimukselle lisää näkyvyyttä, ja sitä pidetään meriittinä samoin kuin tieteellistä artikkelia.

CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy, Tampereen yliopiston kirjasto ja Helsingin yliopisto järjestävät datajulkaisuja käsittelevän virtuaalitapahtuman, jossa kuullaan kolmen tutkijan kokemuksia datajulkaisun valmistelusta ja julkaisuprosessista.

Näkyvyyttä ja vaikuttavuutta tutkimukselle: datajulkaisut – käytännön kokemuksia
ke 1.11.2023 09.30–12.00 Zoomissa

Katso ohjelma ja linkki ilmoittautumislomakkeeseen.

Lisätietoja: researchdata [at] tuni.fi