Voiko keinonenä tunnistaa sairauksia kehon tuoksuista? Tulossa uutta teknologiaa tuoksujen analysointiin ja tuottamiseen

Julkaistu 14.6.2022
Koehenkilöllä on VR-lasit ja hänet on kytketty tuoksunäyttöön. Kun hän koskettaa virtuaaliympäristössä sitruunaa, hän saa samanaikaisesti sähköisesti ohjatun tuoksukokemuksen sitruunasta. Tuoksuja voidaan näin integroida moniaistiseen VR-ympäristöön. Kuva: Toni Pakkanen / Tampereen yliopisto
Miltä keho tuoksuu ja voiko kehon tuoksuista päätellä jotain? Voiko teknologia sekä tunnistaa sairauksia kehon tuoksuista että tuottaa sairauden tuoksun aistittavaksi? Kysymyksiin etsii vastauksia uusi kansainvälinen tutkimus, jossa tutkitaan älykästä keinotekoista hajuaistia, keinonenää (eNose). Tampereen yliopiston tutkijat keskittyvät hankkeessa kehittämään itseoppivaa tuoksuntuottoteknologiaa.

Kehon tuoksuilla tiedetään olevan hienovarainen, mutta samalla merkittävä rooli monissa sosiaalisissa tilanteissa. Sen lisäksi, että tuoksuilla on yhteys muun muassa viehtymykseen toiseen ihmiseen ja tunteisiin, ne voivat antaa tietoa ihmisten terveydentilasta.

Tampereen yliopisto on mukana kansainvälisessä tutkimushankkeessa Smart Electronic Olfaction for Body Odor Diagnostics (SMELLODI), jolle Euroopan innovaationeuvosto on myöntänyt kolmevuotisen noin 3 miljoonan euron EIC Pathfinder -rahoituksen.

Tutkijat kehittävät hankkeessa muun muassa uudenlaista älykästä sähköistä keinotekoista hajuaistia (electronic nose, eNose), jota voitaisiin käyttää terveydenhuollossa esimerkiksi Parkinsonin ja Alzheimerin tautien diagnosointiin.

– Terveiden ja sairaiden ihmisten kehosta voidaan ottaa näytteitä ihmisaistimusten, kemiallisten analyysien ja eNose mittausten avulla. Näitä näytteitä analysoimalla saadaan tietoa siitä, millä tavalla ihmiset näitä tuoksuja kuvailevat, mikä on niiden kemiallinen koostumus ja miten ne eroavat toisistaan. Tieto auttaa kehittämään ja virittämään eNose teknologiaa tunnistamaan juuri näitä tuoksuja, selvittää Tampereen yliopiston osahanketta johtava professori Veikko Surakka.

Tuoksunäyttö etsii tuntemattoman tuoksun reseptiä

Tampereen yliopisto keskittyy kehittämään itseoppivaa tuoksuntuottoteknologiaa, jolla voidaan toisintaa keinonenällä mitattuja kehon tuoksuja.

– Selvitämme, onko mahdollista löytää eNose-mittausten, tuoksunäytön ja optimointialgoritmien avulla tuntemattoman tuoksun resepti tunnetuista tuoksukomponenteista rajatussa tuoksuympäristössä. Lisäksi testaamme ihmisten arvioita näistä tuoksuista, Surakka kertoo.

Tuoksut luodaan tuoksusyntetisaattorilla, josta ne kulkevat letkuja pitkin kantokaasun avulla hengitysmaskiin joko eNose mittauksia varten tai koehenkilön aistittaviksi. Kuvassa näkyvä kokonaisuus on nimeltään tuoksunäyttö (olfactory display). Kuva: Jarmo Verho / Tampereen yliopisto

Surakan tutkimusryhmän lisäksi mukana ovat professorit Pasi Kallio ja Antti Vehkaoja ryhmineen. Nyt alkava tutkimus täydentää ja laajentaa tutkimusryhmien aiempaa työtä tuoksujen digitoinnissa, tuotossa ja yhdistämisessä virtuaalitodellisuuteen.

Tampereen yliopiston lisäksi konsortioon kuuluvat saksalaisyliopistot Technische Universitaet Dresden ja Friedrich-Schiller Universitaet JENA, sekä The Hebrew University of Jerusalem Israelista. Yrityksistä mukana on saksalainen SmartNanotubes Technologies.

Lisätiedot

Veikko Surakka, veikko.surakka [at] tuni.fi (veikko[dot]surakka[at]tuni[dot]fi), 040 557 3265

Pasi Kallio, pasi.kallio [at] tuni.fi (pasi[dot]kallio[at]tuni[dot]fi). 050 052 5546

Antti Vehkaoja, antti.vehkaoja [at] tuni.fi (antti[dot]vehkaoja[at]tuni[dot]fi), 040 739 3181