Hyppää pääsisältöön

Uusi koulutuksen vararehtori Katja Komulainen: “Opiskelijoiden tukeminen on koko yhteisön tehtävä”

Julkaistu 8.1.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Koulutuksen vararehtori Katja Komulainen TAMKin lumisella pihalla.
Koulutuksen vararehtori Katja Komulainen TAMKin pääkampuksella.
Katja Komulainen (KTM) aloitti Tampereen ammattikorkeakoulun uutena koulutusvararehtorina joulukuun alussa. Komulainen siirtyi TAMKiin Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta, jossa hän toimi opetuksesta ja osaamisesta vastaavana vararehtorina.

Korkeakoulutuksen lisäksi Katja Komulainen on toiminut urallaan laajasti myös pankkimaailmassa ja teknologiayrityksissä. Koulutuksen vararehtorin tehtävä TAMKissa ilmaantui juuri sopivaan aikaan, sillä Komulaisen määräaikainen tehtävä vararehtorina Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa oli päättymäisillään. 

– TAMKissa on paljon kiinnostavia ja minulle uusia aloja, joista saan varmasti uusia näkökulmia ja oppeja omaan työhöni. Tampereen alue on minulle tuttu ennestään, koska olen kotoisin Sastamalasta ja opiskellut Tampereen yliopistossa. Paluu näille seuduille tuntui houkuttelevalta. 

Työtä TAMKin tulevaisuuden eteen 

Koulutuksen vararehtori johtaa koulutusta ja vastaa sitä koskevien tavoitteiden saavuttamisesta sekä koulutuksen laadusta. Hän tekee oman osansa opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvoinnin eteen. 

Komulainen on hypännyt saman tien mukaan useisiin projekteihin, ja kevätkaudelle on karttunut jo pitkä työlista.  

– TAMKissa on mahtavaa osaamista ja paljon hyvää tekemistä, josta on pidettävä huolta. Minulla on varmasti myös uutta annettavaa ja kehittämisideoita. Olen kiinnostunut tarkastelemaan esimerkiksi, miten opinto-ohjausta ja aiemman osaamisen tunnistamista voisi toteuttaa entistä paremmin. Olen innoissani, että pääsen vaikuttamaan TAMKin hyvään tulevaisuuteen yhdessä muiden kanssa. 

TAMK ja Tampereen yliopisto yhdessä Tampereen kaupungin kanssa on Komulaisen mielestä erinomainen yhdistelmä. 

– Olen sitä mieltä, että tarvitsemme toisiamme. Olemme todella vetovoimainen kolmikko, josta voisi saada paljon nykyistäkin enemmän irti.  

Nuoret ovat menneet aiemmista sukupolvista eteenpäin siinä, että he puhuvat avoimesti niin hyvistä kuin huonoista tunteistaan. Hyvinvointi merkitsee heille paljon ja he uskaltavat nostaa asian itse esiin.

Tunnetaidot ovat opiskelijoiden vahvuus 

Viime aikoina on uutisoitu paljon opiskelijoiden hyvinvoinnin haasteista ja heihin kohdistuvista leikkauksista. Komulainen on seurannut keskustelua huolestuneena.  

– Kaikkien korkeakoulujen on syytä olla tarkkana ja miettiä toimintatapoja, sillä nämä ongelmat tuskin tulevat ainakaan vähenemään. Haluan että TAMK tekee voitavansa opiskelijoiden hyväksi esimerkiksi ohjauksen keinoin. 

Haasteiden keskellä Komulainen näkee opiskelijoissa onneksi paljon vahvuuksia. 

– Nuoret ovat menneet aiemmista sukupolvista eteenpäin siinä, että he puhuvat avoimesti niin hyvistä kuin huonoista tunteistaan. Hyvinvointi merkitsee heille paljon ja he uskaltavat nostaa asian itse esiin. He ovat myös erittäin valveutuneita ja tietävät oikeutensa - esimerkiksi opetustilanteissa he kiinnittävät huomiota yhdenvertaisuuteen ja turvallisen tilan periaatteisiin. 

Ensimmäisinä työviikkoinaan TAMKissa Komulainen on saanut vaikutelman, että henkilöstöllä ja opiskelijoilla on hyvin mutkattomat yhteydet keskenään. Hänellä onkin vahva usko jaettuun vastuuseen opiskelijoiden tukemisessa.   

– Meillä on talossa lukuisia eri ammattiryhmiä, mutta me kaikki voimme tehdä jotain sen eteen, että opiskelijat voivat hyvin ja etenevät opinnoissaan. Jos opiskelijaa ei pysty auttamaan itse, niin ainakin hänet voi ohjata oikeaan paikkaan. 

Teksti ja kuva: Emmi Suominen