Uudessa sarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen tutkinto-ohjelmassa syvennytään sarjojen maailmaan yhdessä

Julkaistu 10.1.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Tampereen ammattikorkeakoulussa alkaa ensi syksynä uusi sarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen ylempi tutkinto-ohjelma, jossa keskitytään fiktiiviseen sarjakäsikirjoittamiseen. Opinnoissa korostuvat ryhmätyöskentely ja yhteisöllinen oppiminen. Koulutukseen voi hakea kevään yhteishaussa maaliskuussa 2024.

Käsikirjoittamisen lehtori Teppo Nuutinen toimii tutkinto-ohjelman tutkintovastaavana ja osallistuu myös opettamiseen. Hän kertoo, että audiovisuaalisen alan kansainvälistyessä ja sisältöjen muuttuessa entistä enemmän sarjamuotoisiksi, on sarjakerronnan osaajille kysyntää tulevaisuudessa.

– Koulutuksen sisältö on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa. Myös kursseilla tulee olemaan mukana alan ammattilaisia. Heidän kauttaan pystymme mahdollistamaan opiskelijoille viimeisimmät opit ja korkealaatuisen osaamisen, Nuutinen sanoo.

Tampereen ammattikorkeakoulun koulutustarjonnassa oli aiemmin YAMK-tasoinen englanninkielinen Screenwriting-ohjelma, joka keskittyi pitkään elokuvaan. Osana uutta opetussuunnitelmamuutosta koulutus muuttuu suomenkieliseksi ja fokusoituu täysin sarjamuotoiseen kerrontaan. Vastaavanlaista ylempää sarjamuotoisen käsikirjoittamisen tutkinto-ohjelmaa ei ole muiden Suomen ammattikorkeakoulujen koulutustarjonnassa.

Koulutuksessa käsitellään sarjamuotoisen kerronnan erityispiirteitä, kuten esimerkiksi sarjojen jaksojen ja kausien erilaisia rakenteita. Yksi koulutuksen tärkeistä tavoitteista on opiskelijoiden draamallisen ajattelun kehittäminen eli esimerkiksi se, miten sarjoihin luodaan jännitteitä.

Tutkinto antaa valmiudet työskennellä globaalissa televisio- ja viihdealan ympäristössä.

–  Opiskelijat pääsevät tutkimaan ja analysoimaan muiden luomia henkilöhahmoja ja maailmoja sekä harjoittelemaan oman äänen tuomista kuuluviin niissä, Nuutinen kertoo.

Koulutuksessa korostuu yhdessä oppiminen

Sarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen opinnot koostuvat syventävistä ammattiopinnoista, vapaasti valittavista opinnoista ja opinnäytetyöstä. Syventävät opinnot pitävät sisällään sarjamuotoisen analyysin, ideoinnin, konseptoinnin, kirjoittamisen ja lopuksi sarjan esittelyn sekä myynnin. Opinnäytetyönä opiskelijat luovat oman televisiosarjansa konseptipaketin.

Opinnot ovat käytännönläheisiä ja työpajapohjaisia. Yhtenä oppimisympäristönä opinnoissa toimii kirjoittajahuone, joka on tyypillinen toimintamalli sarjojen kehittelyssä.

Nuutisen mukaan kirjoittajahuonetyöskentelyssä opiskelijoiden erilaiset vahvuudet nousevat esiin ja rikastuttavat lopputulosta.

– Kirjoittajahuoneessa on aina pääkirjoittaja, joka johtaa työskentelyä. Jokainen opiskelija pääsee vuorollaan pääkirjoittajan rooliin. Ajatuksena tässä on se, että opiskelijoiden osaaminen vahvistuu erilaisten tehtävien kautta ja muiden työskentelyä seuraamalla, Nuutinen sanoo.

Yhdessä tekeminen, vertaisoppiminen ja yhteisöllinen tiedonjakaminen korostuvat koko koulutuksen ajan. Perinteisen opettajajohtoisen opetuksen sijaan kursseilla työskennellään vaihtuvissa ryhmissä, ja opiskelijat etsivät ja jakavat tietoa yhdessä.

– Ryhmien jäsenet keskustelevat, jakavat kokemuksiaan ja oppivat toisiltaan. Koen, että tällainen oppimismuoto antaa opiskelijoille paljon, Nuutinen toteaa.

Hakuaika koulutukseen on ensi kevään yhteishaussa 13.–27.3.2024. Opinnot alkavat syksyllä 2024.

Lisätietoja:

Lehtori ja tutkintovastaava Teppo Nuutinen, Tampereen ammattikorkeakoulu, teppo.nuutinen [at] tuni.fi (teppo[dot]nuutinen[at]tuni[dot]fi), +358 50 311 9685

Sarjamuotoisen tv-käsikirjoittamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Lisätiedot ja valintaperusteet Opintopolussa