Uhat ja utopiat ovat aina eläneet rinnakkain

Julkaistu 30.8.2023
Sinistä valoa lampusta pimeyden keskellä
Kuva: Warunee Heinämäki
Nykyaika näyttäytyy tulevaisuusuhkien leimaamana. Historian, filosofian ja kirjallisuustieteen avoimilla luennoilla muistutetaan, että synkät ajatukset tulevaisuudesta ja valoisat utopiat ovat esiintynyt aina rinnakkain, vastauksina toisilleen, eikä dystopian uhka-ajattelu ole vain aikamme ilmiö. Humanistinen ymmärrys tarjoaa Studia generalian järjestäjien mukaan ihmiselle helpotusta jatkuvan negatiivisuuden keskellä.

Äskettäin koronapandemia sulki yhteiskunnat, ja sota ja sään ääri-ilmiöt ovat päivittäisiä vakiopuheenaiheita. Käynnissä oleva vuosikymmen on monin tavoin dystopioiden eli tulevaisuusuhkien leimaama, mikä näkyy niin viihteessä, politiikassa kuin tieteessä käsiteltäessä yhteiskuntamuotoja ja riskiyhteiskuntia.

Historian, filosofian ja kirjallisuustieteen yksikkö (Hifi) järjestää syksyllä 2023 kaikille avoimen studia generalian, jonka aiheena on "Utopiat ja dystopiat kirjallisuudessa, historiassa ja filosofiassa". Kurssilla kuullaan alan professoreja, lehtoreita ja post doc -tutkijoita.

Dystopiat ovat vastavoima utopistiselle ajattelulle, jossa kehitys nähdään yksinomaan positiivisessa valossa. Dystopiat ja utopiat ovat aina eläneet rinnakkain, ja myös 2020-luvulla dystopioiden ohella kirjailijat ja tutkijat ovat nostaneet esille valoisampia tulevaisuuskuvia.

Dystopiavisiot eivät kuitenkaan ole yksin nykyajan ilmiö, vaan dystopioita on hahmoteltu läpi historian. Erityisesti 1800-luvulta alkaen suurin harppauksin edennyt tiede, teollistuminen sekä nationalismin ja uusien yhteiskuntateorioiden kehittyminen herättivät kaikkialla länsimaissa pohtimaan, mihin kehitys pahimmillaan saattaisi johtaa.

Utopiat puolestaan ovat heijastuneet keskusteluun teknologiasta ja kaupunkisuunnittelusta sekä toimineet yhteiskuntafilosofiassa aikalaiskritiikin välineenä. Myös taiteessa toiveikkuus on haastanut dystopioiden synkkiä visioita ja tuottanut toiveikkaita visioita tulevasta.

Luennot ovat kaikille avoimia

Kaikille avoin Studia generalia -luentosarja tarkastelee utopioiden ja dystopioiden ilmenemismuotoja keskiajalta nykyhetkeen.

– Humanistinen näkökulma tarjoaa käsitteitä helpottamaan ymmärrystämme, kun elämme jatkuvan negatiivisen uutistulvan keskellä, sanoo yliopistonlehtori Saija Isomaa.

Utopioita ja dystopioita lähestytään kurssilla muun muassa ajatuskokeina, taiteen lajeina sekä poliittisen tai teoreettisen argumentoinnin välineenä.

Luennot käsittelevät kulttuuriperinnettä keskiajan hirviöistä 1900-luvun alun sosialistisiin utopioihin sekä Oswald Spenglerin ja George Orwellin ajatteluun. Osa luennoista kartoittaa dystopiakirjallisuuden sisältöjä ja trendejä seksuaalisuuden ja sukupuolen esityksistä negatiivisten tunteiden leimaamiin tunnekulttuureihin.

Kyseessä on kaikille avoin studia generalia. Tutkinto-opiskelijat voivat suorittaa kurssin kirjallisuustieteen tai historian kurssikoodeilla.

Luentosarjan ohjelma

6.9. Maria Laakso: Utopiat ja dystopiat nykykulttuurissa

13.9. Teppo Eskelinen: Utopiat yhteiskuntakritiikin ja aikalaisanalyysin välineinä

20.9. Lieven Ameel: Utopia lajina ja metodina