Laajat alat mukana QS-rankingissa – informaatiotieteelle ja viestinnälle menestystä

Julkaistu 11.4.2024
Kuva koostuu useista pienistä kuvista. Keskellä mies, joka katsoo pienen linssin läpi. Alalaidassa henkilö, joka ottaa kuvaa järjestelmäkameralla. Ylälaidassa pieni negatiivi. Myös muuta valokuvaukseen liittyvää kuvitusta, geometrisiä kuvioita.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Lääke- ja biotieteet sijoittuivat Tampereen yliopiston laajoista alakokonaisuuksista parhaiten QS-yliopistovertailussa. Tulos annetaan QS:n tieteenalakohtaisessa rankingissa, jossa Tampereen yliopisto on mukana kaikilla laajoilla aloilla. Vertailtaessa oppialoja informaatiotiede pääsee sijalle 21 maailman yliopistojen joukossa. Viestintä- ja mediatieteet yltävät omassa vertailussaan 150:n joukkoon.

QS World University Rankings by Subject 2024 -vertailussa on mukana 1 559 korkeakoulua. Instituutiot rankataan viidessä laajassa tieteenalojen kokonaisuudessa ja erikseen oppialoilla, joista QS listaa tänä vuonna 55 alaa.

Tampereen yliopisto sijoittuu kaikissa laajoissa alakokonaisuuksissa. Parhaiten menestyivät lääke- ja biotieteet, jotka ovat sijalla 391. Tekniikan tieteenala rankataan sijalle 392. Humanistiset tieteet sijoittuvat luokkaan 401–450. Luonnontieteet sekä yhteiskunta- ja johtamistieteet yltävät kummatkin 550:n joukkoon.

Informaatiotutkimus jälleen maailman kärjessä

Laajat alakokonaisuudet jakaantuvat QS-vertailussa tarkempiin oppialoihin. Niissä Tampereen yliopisto saa tuloksen 16 alalla.

Tampereen informaatiotutkimus (QS:n jaottelussa Library and Information Management) jatkaa menestystään, nyt sijalla 21 maailmassa. QS listaa 70 korkeakoulua oppialalta. Viestintä- ja mediatutkimus sijoittuu 150:n joukkoon. Kolmanneksi parhaiten pärjäsivät kasvatustieteet ja sosiologia, jotka sijoittuvat luokkaan 201–250.

Tekniikan aloista sähkötekniikka ja elektroniikka yltävät 300:n joukkoon. Vastaavasti sijoittuivat psykologia sekä tietojenkäsittelytiede ja tietoliikennejärjestelmät omissa ainevertailuissaan.

QS-ranking käyttää indikaattoreina akateemista mainetta, valmistuneiden mainearvoa työnantajien keskuudessa, tutkimusviittauksia sekä tieteellisen julkaisutoiminnan laajuutta ja vaikuttavuutta. Viime vuonna QS esitteli laajoille tieteenaloille uuden indikaattorin, joka mittaa kansainvälistä tutkimustoimintaa ja -yhteyksiä (International Research Network -indikaattori). Indikaattoria käytetään vertailussa myös tänä vuonna.

QS-rankingin toteuttaa riippumaton QS Quacquarelli Symonds -organisaatio.

Tutustu QS-vertailuun

Lue rankingin metodologiasta