Tulevat työpaikat tutuiksi – kansainvälisyyttä unohtamatta

Julkaistu 30.1.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Elias Mustonen (vas.) ja Tuomas Kivimäki opiskelevat yrittäjyyttä. Heitä kiinnosti messuilla erityisesti se, miten yritykset siellä näyttäytyvät. Heidän takanaan samalla pisteellä englanninkielisen Sofware Engineering -tutkinto-ohjelman opiskelijat Iurii Lozhkin ja Jie Li.
Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijakunta saattoi opiskelijat ja työnantajat yhteen 22.–24.1.2024 pääkampuksellaan. Portti työelämään -tapahtumassa oli tällä kertaa mukana 120 yritystä.

Opiskelijakunta Tamkon, sen alayhdistysten ja TAMKin Urapalveluiden yhteistyössä järjestämässä rekrytointitapahtumassa opiskelijat ja yritykset ovat päässeet kohtaamaan toisiaan matalalla kynnyksellä jo vuodesta 2010.

– Tamkon kehittämä ja toteuttama tapahtuma tuo merkittävän määrän yrityksiä kampukselle joka vuosi. Portti työelämään fasilitoi ja edistää TAMKin opiskelijoiden työelämäyhteistyötä ja -kontakteja, joiden avulla opiskelijat saattavat saada esimerkiksi kesätöitä, opinnäytetyön aiheen tai parhaimmillaan vakituisen työpaikan. Hieno tapahtuma siis! sanoo Tamkin vararehtori Ari Sivula.

Yrittäjyyden ja tiimijohtamisen tutkinto-ohjelmassa tradenomiksi opiskelevalla Tuomas Kivimäellä on tapahtumaan vielä yksi näkökulma lisää.

– Halusin nähdä, miten eri yritykset ovat panostaneet rekrytointiinsa. Samalla otin vinkkejä itselleni, mistä hyvä ständimarkkinointi rakentuu. Itselläni on siis tavoitteena rakentaa yritys ja työllistyä sitä kautta, joten tapahtuma tuli hyvään saumaan. Mieleeni jäi vahvasti muutama IT-alan yritys ja jäin pohtimaan, miten voisin tulevaisuudessa tehdä yhteistyötä heidän kanssaan, Kivimäki kertoo.

Työmahdollisuuksia englanninkielisille

Tamkon messukoordinaattori Kati Tuomisto kertoo, että työelämän kansainvälistyminen on otettu tapahtumassa huomioon.

– Olemme jo yritysten ilmoittautumislomakkeilla kartoittaneet ne yritykset, jotka tarjoavat englanninkielisiä työpaikkoja. Sen perusteella olemme tehneet englanninkielisille opiskelijoille oman messukatalogin. Myös CV-kuvaus, CV-klinikka ja PorttiBingo ovat tapahtumassa kaksikielisiä. Tiistaina mukana oli International House Tampere, joka on kansainvälisten ihmisten työllistymistä tukeva Tampereen kaupungin palvelu. Toivottavasti TAMKin kv-opiskelijat hyötyivät siitä!

Kolmannen vuoden Software Engineering -tutkinto-ohjelman opiskelijat Iurii Lozhkin ja Jie Li tutustuivat työnantajiin englantia puhuvina työnhakijoina. Tapahtuman yleistunnelmaa he pitävät mukavana ja ystävällisenä, ja parhaana antina mahdollisiin haastatteluihin valmistavia keskusteluita yritysten edustajien kanssa.

– Olen jo pidemmän aikaa etsinyt mitä tahansa IT-alan työtä, joten tällainen tapahtuma oli mukava tilaisuus jutella yritysten edustajien kanssa, saada neuvoja ja kontakteja, Lozhkin sanoo.

Li tuli tapahtumaan etsimään erityisesti työharjoittelupaikkaa.

– Tiedämme, että jos saisimme työharjoittelupaikan yrityksestä, valmistumisen jälkeen olisi hyvä mahdollisuus jatkaa työskentelyä samassa yrityksessä. Harjoittelussa pyrimme laajentamaan koulussa hankittua tietoamme soveltamalla sitä työelämässä. Työharjoittelun palkan pitäisi myös olla parempi kuin normaalissa osa-aikatyössä.

TAMKin Teiskontien aula on täynnä opiskelijoita ja näytteilleasettajia.
Tapahtuma keräsi joka päivä erittäin paljon opiskelijoita paikalle Teiskontien aulaan. Yritykset kiittelivät kovasti laajennettua esittelytilaa toisessa, remontoidussa aulassa.

Näyteikkuna yrityksen toimintaan

Sandvik on yksi tapahtuman kansainvälisimpiä yrityksiä. Henkilöstöpäällikkö Jonna Kamisen mukaan messut ovat yritykselle tärkeä tapa näkyä.

– TAMKin opiskelijat ovat meidän kohderyhmäämme. Me emme tee sellaista vähittäiskauppatuotetta, joten nämä ovat niitä harvoja mahdollisuuksia tehdä yritystämme näkyväksi. Meillä on kovasti yhteistyötä TAMKin kanssa muutenkin, paljon harjoittelijoita ja opinnäytetöitä. Jatkuvaa yhteistyötä, mikä on tosi tärkeää meille.

Yrityksessä on sijaa englanninkielisille opiskelijoille.

– Englanninkielisiä työntekijöitä meillä on tälläkin hetkellä paljon, toimihenkilötehtävissä varsinkin, sanoo tuotannollistamis- ja muutostenhallintamanageri Petri Liimatta.

– Tampereen saitilla työskentelee 21 eri kansallisuutta ja yrityksen virallinen kieli on englanti, eli suomen kieli sinänsä ei ole mikään edellytys. Englannilla pärjätään hyvin, Kaminen täydentää.

Sandvik toi tapahtumaan myös maanalaisen porauslaitteen simulaattorin havainnollistamaan yrityksen toimintaa.

– Olen kuullut opiskelijoilta, että paikalle tuomamme simulaattori on herättänyt paljon kiinnostusta, ja sitä kautta ihmiset ovat lähestyneet ja hakeneet meille töihin, Liimatta sanoo.

Opiskelijoiden kanssa on ollut oikein hyviä keskusteluita.

– Paljon on ollut sähkö- ja automaatiopuolen opiskelijoilta kiinnostusta, mikä on ollut hienoa huomata. Meillä tarve lisääntyy sillä puolella. Kaivokset sähköistyvät nopeasti ja yhä suurempi osa Sandvikilta toimitettavista laitteista alkaa olla akkukäyttöisiä.

Tuotannon töiden lisäksi Tampereella on paljon erilaisia toimihenkilötehtäviä.

– Tampere on Sandvikin Suomen toimipisteistä suurin. Henkilöstöä on noin 1 500, joten täällä on myös paljon tukitoimintoja. Tampereella sijaitsevat muun muassa talous- ja rahoitus, suorat ja epäsuorat hankinnat, henkilöstöhallinto, markkinointi, viestintä, sekä laki- ja IT -toimintoja, Kaminen kertoo.

Viime vuonna harjoittelijoita ja kesätyöntekijöitä oli Sadvikilla lähes 200. Tänä vuonna luvut ovat hieman maltillisempia.

– Kesätyöntekijöitä ja harjoittelijoita otetaan tänä vuonna tuotantoon joitakin kymmeniä ja toimihenkilötehtäviin 30–40. Haku on auki helmikuun loppupuolelle saakka, Kaminen vinkkaa.

Portti työelämään -tapahtuma järjestetään seuraavan kerran tammikuussa 2025.

Teksti ja kuvat: Emmi Rämö