TreSilienssi ja Parvi jatkavat opiskelijoiden oppimisen ja hyvinvoinnin tuen kehittämistä OKM:n myöntämän rahoituksen turvin

Julkaistu 1.2.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Nuoria ulkoilemassa, varjokuva.
Korkeakouluyhteisön TreSilienssi-hanke syntyi keväällä 2021 keskelle pandemia-aikaa ja tarttui haasteista kaikkein tärkeimpään: miten voimme auttaa opiskelijoita pärjäämään opinnoissa ja muutenkin elämässä näissä äärimmäisissä poikkeusoloissa. Korona-ajan vaikutukset näkyvät, siksi työ opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseksi jatkuu.

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi vuodenvaihteessa tukirahaa opiskelijoiden hyvinvointia edistäville hankkeille. Tampereella rahoitusta saivat sekä yliopisto että ammattikorkeakoulu. Yliopistossa työ jatkuu TreSilienssi-nimellä ja TAMKissa jatkohankkeen nimi on Parvesta voimaa ja onnistumisia. Hankerahoitusta myönnettiin vuoden 2023 loppuun saakka.

Korkeakoulujen yhteisenä tavoitteena on jatkaa ja kehittää ohjauksen ja tuen palvelupolkuja, vertaisohjauksen eri muotoja sekä henkilöstön osaamista erilaisten opiskelijoiden kohtaamiseen. Yhteistyö jatkuu opiskelijoiden terveyspalveluista vastaavan YTHS:n, korkeakouluyhteisön SportUni-liikuntapalveluiden ja seurakuntien oppilaitostyön kanssa. TAMK ja YTHS tiivistävät yhteistyötään pilotoimalla verkostotyön mallia opiskeluhyvinvoinnin tukemiseksi.

Taustalla karu tilannekuva

Jatkohankkeiden valmistelussa nostettiin pöydälle runsaasti omia havaintoja ja tutkittua tietoa. Näistä muodostuu karu tilannekuva.

Viime joulukuussa julkaistun korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen tulosten mukaan joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsii ahdistuksen ja masennuksen oireista. Yli puolet opiskelijoista oli psyykkisesti kuormittuneita. Opiskelijoilla psyykkisiä oireita ja kuormittuneisuutta näkyi suhteessa enemmän kuin koko aikuisväestössä.

Yksi hälyttävä tulos tutkimuksesta on, että lähes joka kolmas korkeakouluopiskelija ei kokenut kuuluvansa mihinkään opiskeluun liittyvään ryhmään. Opiskeluun liittyvällä ryhmällä tarkoitetaan vuosikurssia, opiskeluryhmää, ainejärjestöä, laitosta, yksikköä tai muuta vastaavaa ryhmää.

Keinoja löytyy

– TreSilienssi- ja Parvi-hankkeet antavat meille mahdollisuuden kehittää ja toteuttaa monipuolisesti erilaista opiskelijoiden oppimista, opintojen edistymistä sekä hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä tukevaa toimintaa, sanovat opettajien ja ohjauksen tuen erityisasiantuntija Suvi-Päivikki Ikonen yliopistolta ja oppimisen ja hyvinvoinnin tuen päällikkö Merja Hanhimäki TAMKista.

– Yliopistossa jatkamme AnalytiikkaÄly-sovelluksen kehittämistä opintojen etenemisen seuraamiseksi. Tunnistamme haasteita kokevia opiskelijoita ja kontaktoimme heitä ennaltaehkäisevästi. Tietyissä koulutuksissa lisäämme opettajien työaikaa opiskelijoiden oppimishaasteiden tukemiseen ja ohjauksellisen otteen kehittämiseen osana opetusta. Vahvistamme opetushenkilöstön ohjausosaamista, luettelee Ikonen.

Yliopisto jatkaa hyviksi havaittuja toimintatapoja, kuten vertaisryhmiä ja asiantuntijavetoisia työpajoja opiskelun ja hyvinvoinnin tueksi. Myös erinomaista palautetta saaneen Opiskelijan kompassin elämäntaito- ja hyvinvointiohjelman pilottikäyttö jatkuu.

Tampereen ammattikorkeakoulussa pyritään entistä paremmin tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeet. Oppimisen sekä ohjauksen ja hyvinvoinnin tuen tarpeisiin luodaan verkostotoiminnan malli, jossa toimijoina on asiantuntijoita ja vertaisia. Asiantuntijoita ovat esimerkiksi opinto-ohjaajat, opintokuraattorit, erityisopettajat, oppilaitospastori sekä YTHS:n terveydenhoidon ja mielenterveyden asiantuntijat.

– Kirkastamme vertaistukea ja sen eri muotoja ja tuomme ne osaksi palvelukokonaisuutta. Haluamme madaltaa opiskelijoiden kynnystä osallistua kaveritoimintaan, koulutamme vertaisia ja opettajia yhdenvertaisuuden ymmärtämiseen, erilaisten opiskelijoiden kohtaamiseen ja mielen hyvinvoinnin tukemiseen, kertoo Hanhimäki.

Korkeakouluyhteisön yhteinen missio

– Suunnittelemme ja toteutamme toimintaa yhdessä ylioppilaskunta TREYn ja opiskelijakunta Tamkon kanssa, jotta voimme vastata parhaalla mahdollisella tavalla opiskelijoiden toiveisiin ja tarpeisiin sanovat Ikonen ja Hanhimäki.

Vuoden mittaisen kokemuksen perusteella on selvää, että kaikki opiskelijat eivät ole vielä tietoisia tarjolla olevista asiantuntijoiden palveluista tai monipuolisesta Parvi-toiminnasta. Viestintää ja rohkaisua osallistumiseen on tehostettava, ja siihen voi jokainen korkeakouluyhteisön opiskelija ja henkilöstön jäsen vaikuttaa jakamalla tietoa ja vinkkejä. Opiskelijoiden hyvinvointi on koko korkeakouluyhteisön yhteinen missio.

Opiskelijoiden hyvinvointisivusto, Tampereen ammattikorkeakoulu
tuni.fi/parvi-tamk

Opiskelijoiden hyvinvointisivusto, Tampereen yliopisto
tuni.fi/parvi-yliopisto