Tiedon valoa -tapahtuma valaisee taas tammikuun – pääpuhujana Jorma Uotinen

Julkaistu 12.1.2024
Tampereen yliopiston järjestämä Tiedon valoa -tapahtuma tulee jälleen. Se järjestetään Tampere-talossa lauantaina 27.1.2024 klo 10–16. Ohjelmassa on mielenkiintoisia luentoja kaikille tieteen ja taiteen ystäville sekä paljon nähtävää ja koettavaa kaikenikäisille. Tapahtuman pääpuhujana on tänä vuonna tanssija, koreografi Jorma Uotinen. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Pienen salin ohjelma myös striimataan YLE Areenassa.

Ajankohtaisia aiheita Pienessä salissa

Seuraa Pienen salin ohjelmaa YLE Areenasta tästä linkistä.

Tampere-talon Pienen salin monipuolinen ohjelma tarjoaa ajankohtaista kuultavaa. Päivän ensimmäisessä puheenvuorossa ylikomisario, projektipäällikkö Olavi Kujanpää ja tutkija, projektipäällikkö Pirjo Jukarainen Poliisiammattikorkeakoulusta kertovat poliisin tuoreimmista kyberturvallisuuden innovaatioista ja ratkaisuista, joita on kehitetty yhdessä kansalaisten ja sidosryhmien kanssa. Luennon jälkeen muun muassa Instagramista ja TikTokista tuttu nettipoliisi Daniel Kalejaiye eli Konstaapeli Daniel on tavattavissa POLAMKin pisteellä Tampere-talon toisessa kerroksessa.

Päivän toisen puheenvuoron pitää Helsingin yliopiston neuropsykologian apulaisprofessori Teppo Särkämö. Hän puhuu musiikin merkityksestä ikääntymisen ja aivoterveyden tukemisessa. Myös ajankohtaiset presidentinvaalit puhuttavat. Tampereen yliopiston valtio-opin oppiaineen paneelissa yliopistoyhteisön jäsenet keskustelevat tulevasta presidentistä ja odotuksista häntä kohtaan. Paneelissa puhujana mm. väitöskirjatutkija Maarika Kujanen. Keskustelua johtaa professori Tapio Raunio.

Taiteilijaelämää ja kulttuurin iloa

Iltapäivällä päästään heittäytymään kulttuurin pyörteisiin, kun Tampere Chamber Music -festivaalin muusikot ja flamencotanssija Kaari Martin esiintyvät Iloa ja eloa -konsertissaan. Salin ohjelma huipentuu Jorma Uotisen odotettuun puheenvuoroon, jossa hän kertoo elämänsä eri vaiheista kulttuurin kentällä, taiteilijan luovasta prosessista sekä johtamisen kokemuksistaan.

Katso koko Pienen salin ohjelma tästä

Duetossa monipuolista ohjelmaa koko perheelle

Duetto-salin ohjelman avaa niin ikään Jorma Uotinen, joka kertoo taiteilijan tehtävästä ja kulttuurin merkityksestä Lasten akatemian luennollaan Kulttuuria etsimässä. Lasten akatemian ohjelma on suunnattu 7–10-vuotiaille. Luennon jälkeen järjestetään Tiedekan järjestämä Lasten tiedetyöpaja, jossa tutkitaan, mitä avaruudesta löytyy. Työpajassa selvitetään muun muassa miten tähtikuviot muodostuvat ja kuinka musta aukko toimii.

Dueton iltapäivän ohjelma tekee kurkistuksen Tampereen yliopiston tekemään ajankohtaiseen tutkimukseen. Puheenvuoroja kuullaan tekoälystä, muistisairaan kohtaamisesta, autismiperheiden tuesta, mikrosirutekniikasta ja kantasoluteknologiasta. Päivän päätteeksi avataan Tampere Insitute for Advanced Study Talks -keskustelusarja kestävän liikkumisen aiheilla.

Katso koko Duetto-salin ohjelma tästä

Robotit ja demot kaikkien kokeiltavissa

Tampere-talon toisesta kerroksesta löytyy toiminnallinen näyttelyalue, missä Tampereen korkeakouluyhteisö esittelee monipuolisesti erilaisia demojaan esimerkiksi fotoniikan ja robotiikan aloilla. Alueella pääsee esimerkiksi maalaamaan valolla, ohjaamaan nanorobotteja ja tapaamaan robottikoira Tassun ja Pepper-robotin. Poliisiammattikorkeakoulun pisteellä pääsee keskustelemaan digitalisuudesta ja sen haasteista.

Tutustu toisen kerroksen esittelypisteisiin

Tapahtuman yhteistyökumppaneina ovat Aamulehti, Pirkanmaan liitto, Poliisiammattikorkeakoulu, Tampereen kaupunki, Tampere Chamber Music ja Tampere-talo-konserni. Tapahtuma on myös osa Opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämää Sivistyksen teemavuotta.

Lisätietoja:

Kyösti Koskela
kyosti.koskela [at] tuni.fi (kyosti[dot]koskela[at]tuni[dot]fi)

Kristiina Tattari
kristiina.tattari [at] tuni.fi (kristiina[dot]tattari[at]tuni[dot]fi)