Tiedon valoa -tapahtuma keräsi monituhatpäisen yleisön tieteen ja taiteen äärelle

Julkaistu 29.1.2024
Puolivartalokuva Jorma Uotisesta, jolla on päällä harmaa takki. Hän puhuu mikrofoniin.
Tapahtuman pääpuhujana oli tänä vuonna Jorma Uotinen.
Tampere-talossa vietettiin 27.1.2024 Tiedon valoa -tapahtumaa. Päivän päätähtenä esiintyi Jorma Uotinen, joka piti puheenvuorot taiteilijuudesta ja kulttuurista. Päivä tarjosi lisäksi monia asiantuntijapuheenvuoroja, lasten työpajan ja mielenkiintoisen näyttelyalueen.

Tiedon valoa -tapahtuma tavoitti tänä vuonna tuhansia kävijöitä sekä paikan päällä Tampere-talossa että Yle Areenan striimin välityksellä. Mielenkiintoista ohjelmaa löytyi laajasti kaiken ikäisille.

Tampere-talossa riitti yleisöä aamusta iltapäivään saakka.

Pieni sali tarjosi runsaasti ajankohtaisia aiheita. Ensimmäisessä puheenvuorossa kuultiin poliisin tuoreimmista kyberturvallisuuden innovaatioista ja ratkaisuista. Poliisin digitaalisiin toimintoihin pääsi tutustumaan lisää POLAMKin pisteellä, joka oli yleisön suosiossa koko päivän ajan. Lisäksi Pienen Salin puheenvuoroissa käsiteltiin musiikin merkitystä ikääntymisen ja aivoterveyden tukemisessa sekä juuri käynnissä olevia presidentinvaaleja.

Nettipoliisi Daniel Kalejaiye eli Konstaapeli Daniel oli tavattavissa POLAMKin pisteellä.

Tapahtuma tarjosi myös loistokasta livekulttuuria, kun Tampere Chamber Music -festivaalin muusikot ja flamencotanssija Kaari Martin esiintyivät Iloa ja eloa -konsertissaan. Esityksen jälkeen oli vihdoin odotetun Jorma Uotisen vuoro kertoa elämänsä vaiheista kulttuurin saralla, johtamisen kokemuksistaan sekä taiteilijan luovasta prosessista.

Konserttiesitys. Oikealla viulunsoittaja ja vasemmalla kaksi flamencotanssijaa, joilla viuhkat kädessä.
Iloa ja eloa -konsertti lumosi yleisön.
Ylhäältä otettu kuva esiintymislavasta. Oikealla istuva yleisö ja vasemmassa reunassa lavalla istuvat Jorma Uotinen ja Kaari Martin.
Jorma Uotinen ja Kaari Martin päättivät Pienen salin ohjelmiston.

Myös Duetto-salissa kuultiin Jorma Uotisen puheenvuoro, joka avasi taiteilijan tehtäviä ja kulttuurin merkitystä Lasten akatemian luennolla. Tämän jälkeen oli mahdollista tutustua avaruuden ihmeelliseen maailmaan Tiedekan Lasten tiedetyöpajan esittelemänä. Duetossa perehdyttiin lisäksi Tampereen yliopiston ajankohtaiseen tutkimukseen. Aiheina oli tekoäly, muistisairaan kohtaaminen, autismiperheiden tukeminen, mikrosirutekniikka ja kantasoluteknologia.

Tapahtumassa tarjoiltiin myös Tampereen korkeakouluyhteisön toimesta monipuolinen näyttelyalue. Fotoniikan demopisteellä oli mahdollista päästä tutustumaan valon erilaisiin mahdollisuuksiin, kuten valolla kirjoittamiseen ja nanorobottien ohjaamiseen valon avulla. Näyttelyalueella sai tutustua myös varsinkin nuorempien kävijöiden keskuudessa suosiota saaneeseen robottikoira Tassuun sekä Pepper-robottiin.

Runsaasti yleisöä katsomassa lääketieteen pistettä näyttelyalueella.
Näyttelyalueen lääketieteen pisteellä tutustuttiin kantasolujen, biomateriaalien ja mikrosysteemien maailmaan.
Kahden henkilön kädet näkyvät piirtävän valokynillä.
Fotoniikan demopisteellä pääsi kokeilemaan valolla maalaamista.
Keltamustan värinen robottikoira kävelemässä lattialla.
Robottikoira Tassu ihastutti Tampere-talon käytävillä.

Kuvat: Johannes Latva / Tampereen yliopisto

Katso Pienen salin ohjelma Yle Areenasta. Tallenne on katsottavissa 26.2.2024 asti.

Tallenteen ohjelmisto:

0:04:40 Rakennetaanko yhdessä virtuaalinen poliisi – uusilla innovaatioilla entistä parempia poliisipalveluita?

1:01:55 Musiikin merkitys ikääntymisen ja aivoterveyden tukemisessa

2:02:00 Presidentinvaalit 2024 – Suomen seuraavaa keulakuvaa valitsemassa