Julkaistu 30.8.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Tarja Heinonen, TAMK, ja Antti Vehkaoja, TAU, 2022.
Digitaalisen terveyden asiantuntijat ja yritykset olivat koolla kansainvälisessä HIMSS Europe22 -konferenssissa Helsingissä kesäkuussa. Pirkanmaalaista hyvinvointi- ja terveysteknologiaosaamista edustivat muun muassa TAMKin kehittämispäällikkö Tarja Heinonen (vas.) ja Tampereen yliopiston tenure track -professori Antti Vehkaoja.
Pirkanmaan liitto myönsi toukokuussa Tampereen ammattikorkeakoululle, Tampereen korkeakoulusäätiölle ja Tampereen kaupungille lähes 300 000 euron rahoituksen Growth from Health and Wellbeing – testaus- ja innovaatioympäristöt TKI-tukena yrityksille -hankkeelle. TAMKin koordinoima yhteishanke tukee Pirkanmaan alueellisen selviytymissuunnitelman tavoitetta tutkimustoiminnan tehokkaammasta hyödyntämisestä.

Pirkanmaan liiton rahoitus myönnettiin Alueellisen selviytymissuunnitelman toimeenpanoon tarkoitetuista AKKE-määrärahoista sekä maakunnan kehittämisrahan korkorahasta.

Growth from Health and Wellbeing – testaus- ja innovaatioympäristöt TKI-tukena yrityksille -yhteishankkeen avulla pyritään tukemaan hyvinvointi- ja terveysteknologiayritysten TKI-tarpeita. Yritykset haluavat erityisesti saada tukea ja osaamista teknologiaratkaisujen tuotekehitysprosessiin ja testaukseen. Siksi tarvitaan kiinteää yhteistyötä korkeakoulujen, palveluntuottajien sekä loppukäyttäjien kanssa.

– Samanaikaisesti sote-palveluntuottajat saavat käyttöönsä korkeakoulujen, teknologiayritysten sekä palveluntuottajien yhdessä kehittämiä käyttäjäystävällisiä etä-, digitaalisia sekä virtuaalisia sote-palveluita, sanoo hankkeen projektipäällikkö, TAMKin kehittämispäällikkö Tarja Heinonen.

– Hankkeen toteutuksessa hyödynnämme, ja edelleen kehitämme, korkeakoulujemme TKI-ympäristöjä, kun tarjoamme TAMKin Sote Virtual Labin ja yliopiston vastaavien labien tutkimus-, testaus- ja tuotekehityspalveluita yrityksille, kertovat Heinonen ja Tampereen yliopiston tenure track -professori Antti Vehkaoja.

Hanke on osa Tampere Health -ekosysteemin ja Testbed-toiminnan kehitystä. Hankkeen kautta vahvistetaan Pirkanmaan alueen osaamista terveys- ja hyvinvointiteknologian alalla sekä tuetaan alan yritysten kasvua ja kansainvälistymistä yhteistyössä Business Tampereen kanssa.

– Hanke tukee myös Kaupin yliopistollisen sote-keskuksen kehittämistä, koska se luo paikallisen sote-palvelujen kehittämisen ja yritysten välisen yhteistyön edellyttämiä rakenteita esimerkiksi TAMKin Sote Virtual Labin ja muiden testaus- ja innovaatioympäristöjen muodossa, kuvaa suunnittelupäällikkö Jarkko Lumio Tampereen kaupungilta.

Lisätietoa:
Kehittämispäällikkö Tarja Heinonen, TAMK, tarja.heinonen [at] tuni.fi (tarja[dot]heinonen[at]tuni[dot]fi), p. 050 568 5354

Lähde:
Pirkanmaan liitto: Terveyden ja hyvinvoinnin teknologiapohjaisiin ratkaisuihin lisää käyttäjälähtöisyyttä