Kaupin tuleva sotekeskus yhdistää palvelut ja tutkimuksen

Julkaistu 17.12.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kaupin kampusta ilmakuvassa
Kaupin yliopistollinen sotekeskus sijoittuu sairaala-alueelle rakennettaviin tiloihin.
Kaupin yliopistollinen sotekeskus aloittaa näillä näkymin toimintansa vuonna 2025. Uudentyyppisessä keskuksessa järjestetään sekä sosiaali- että terveyspalveluja ja tavoitteena on hoitaa ihmistä kokonaisuutena moniammatillisesti, erilaiset elämäntilanteet huomioon ottaen. Samalla palveluja ja toimintaa kehitetään yliopistollisen tutkimuksen avulla.

Perusterveydenhuollon palvelujen lisäksi sotekeskuksesta saa perheiden ja aikuisten sosiaalipalveluja ja esimerkiksi liikunnanohjausta ja muuta terveyshaittoja ehkäisevää ohjausta.

Kaupin yliopistollinen sotekeskus palvelee koko tulevaa hyvinvointialuetta. Tampereella keskus toimii itäisen keskustan sosiaali- ja terveysasemana ja sen väestöpohja on noin 60 000 ihmistä.

Yliopisto ja TAMK mukana valmistelemassa uusia toimintatapoja

Yliopisto yhteistyökumppaneineen suunnittelee jo sotekeskuksessa käyttöön otettavia uusia toimintatapoja. Yhteistyössä ovat mukana Tampereen kaupunki, Tampereen yliopisto ja ammattikorkeakoulu, Hämeenlinnan, Tampereen ja Porin kaupunkien omistama sosiaalialan osaamiskeskus Pikassos, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, Pirte-työterveys ja Kela.

— Samaan aikaan kun muuttofirman miehet kantavat laatikoita sisään, me tuomme sotekeskukseen uusia työtapoja ja menetelmiä testattuna, havainnollistaa projektipäällikkö, YTT Lasse Rautniemi yhteiskuntatieteiden tiedekunnasta.

Uudessa toimintamallissa on kyse sosiaali- ja terveysalan integraatiosta, mutta siihen liittyvät myös esimerkiksi moniammatillisen johtamisen, teknologioiden ja asiakkaiden kohtaamisen ja työmenetelmien kysymykset.

— Kunnianhimoiset tavoitteet on, että tässä luodaan kansallisia, jopa jossain määrin kansainvälisiä ulottuvuuksia, Rautniemi sanoo.

Tutkimusta jo meneillään

Tampereen yliopiston sosiaalityön tutkijaryhmä on jo saanut rahoituksen tutkimushankkeelle, jonka kohteena on yliopistollinen sotekeskus. Dosentti, yliopistotutkija Aino Ritala-Koskisen johtama tutkimushanke on nimeltään Integroitu työote uusiutuvassa sote-keskuksessa: kohti dialogisuutta, osallisuutta ja tilallisuutta, INSOTE.

Korkeakouluyhteisö on saamassa Tampereen kaupungilta avustuksen palkatakseen vuodeksi tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) asiantuntijan Kaupin yliopistollista sotekeskusta varten. Asiantuntijan tehtävänä on edistää sotekeskuksessa syntyvää TKI-toimintaa ja tutkimushankkeita.

Sotekeskushanke on osa Tampereen kaupungin ja yliopistoyhteisön kumppanuussopimusta. Hanketta valmistellaan tulevaisuuden sote-keskusohjelman osana Pirkanmaalla.

Tilat rakennetaan Kaupin sairaala-alueelle. Investoinnista päättää tuleva hyvinvointialue vuoden 2023 alussa.

Lisätietoja:
Projektipäällikkö Lasse Rautniemi, lasse.rautniemi [at] tuni.fi