Tekoälyopas rohkaisee opettajaa hyödyntämään tekoälyä työn keventäjänä

Opettajien työpäivät ovat täynnä, ja tehtävää riittää. Voisiko tekoälystä olla apuriksi? Tästä lähtökohdasta Tampereen yliopiston normaalikoulun kehittäjäopettajat Tuomo Tammi, Mikko Horila ja Janne Nissinen lähtivät yhdessä harjoittelukoulujen opettajista koostuvan työryhmänsä kanssa kehittämään opettajille tekoälyopasta.
– Pohdimme, voisiko tekoäly tehdä jonkun asian opettajan työlistalta tai osuuden työstä, keventää opettajan arkea, Janne Nissinen kertoo.
Oppaan tarkoituksena on myös kumota vääriä uskomuksia tekoälystä ja vähentää opettajien epätietoisuutta ja pelkoa tekoälyä kohtaan.
– Moni opettaja saattaa vielä miettiä, mitä hyötyä tästä minulle on tai tarvitsenko tätä oikeasti? Nissinen kuvailee.
Mikko Horila kertoo, että muutosvastarinnan hälventäminen alkaa, kun opettajat saadaan kokeilemaan tekoälyä itse.
– Opettajien joukossa on paljon kehitys- ja koulutushalukkuutta. Esimerkiksi kun pidimme tekoälykoulutuksen opettajille, koulutuspäivä oli valtavan suuri menestys. Innostusta oli paljon, ja moni jäi vapaaehtoisiin työpajoihin alkuiltaan asti, Horila sanoo.
Tekoäly ideoi ja muokkaa tehtävät eritasoisille opiskelijoille
Opettajan tekoälyopas tarjoaa opettajille tiiviin tietopaketin tekoälystä. Oppaassa käydään läpi tekoälyn perusasiat, ja mukana on esimerkkejä, joita voi hyödyntää käytännön työssä.
Tammi, Horila ja Nissinen ovat tuottaneet oppaaseen etenkin perusasteen opettajan sisältöä sekä tukimateriaaleja.
– Opettaja voi saada tekoälystä työkaverin ja tukiälyn, ja soveltavin osin tekoäly voidaan viedä pedagogiseen työhön, Tammi tiivistää.
Tammi, Horila ja Nissinen kehuvat, että tekoäly on erinomainen oppilaiden tehtävänantojen eriyttäjä. Käytännössä opettaja voi siis laittaa tekoälyn töihin, kun hän tarvitsee tehtävänannosta haastavampaa tai yksinkertaisempaa sisältöä.
Tekoälyn voi myös laittaa keksimään esimerkkejä, ideoita ja kokonaisia tehtäviä. Horila kertoo esimerkin:
– Pyysimme ChatGPT:tä kirjoittamaan kohderyhmällemme aamunavauksen, tekemään siitä diaesityksen ja jakamaan tekstin kuudelle oppilaalle lyhyiksi pätkiksi lukemista varten. Lopuksi pyysimme tekoälyä vielä tuottamaan visan materiaalista.
– Kokonaisuudessa ei ole mitään, mitä en olisi voinut tehdä itse, mutta opettajana säästin merkittävästi aikaa, kun hyödynsin tekoälyä. ChatGPT toimi juttukumppanina, jonka kanssa yhdessä tarkensimme projektin valmiiksi, Horila sanoo.
Myös opettajaopiskelijat ovat päässeet harjoittelemaan tekoälyn hyödyntämistä Tampereen yliopiston normaalikoulussa opetusharjoittelujen aikana.
– Juuri viikko sitten teimme yhdessä opettajaopiskelijan kanssa ympäristötiedon koetta. Laitoimme tekoälyn ideoimaan tehtävävaihtoehtoja. Tekoäly toimii erinomaisesti ideoinnin työkaluna ja ajatusten laajentamisen apuna, Tammi sanoo.

Tekoälytaidot ovat digitaalista sivistystä
Tekoäly on tullut jäädäkseen. Tammi, Horila ja Nissinen haluavat oppaan avulla myös tukea opettajien tekoälysivistystä. Tekoälytaidoista voidaankin puhua digitaalisena sivistyksenä.
– Tekoälyn laajempi ymmärtäminen on asia, joka opettajan pitää hallita. Maailma muuttuu, ja muutokset on siirrettävä joustavasti kouluun eikä odotella siihen asti, kun seuraava opetussuunnitelma kirjoitetaan. Siihen asti meillä ei ole aikaa odottaa, Horila sanoo.
Kysyntää ja tarvetta tekoälyn kouluttamiselle on ympäri Suomea. Opettajan tekoälyopas on kaikille avointa materiaalia, ja Tammi, Horila ja Nissinen kertovat, että opasta käytetään myös harjoittelukouluja laajemmin. Kyselyitä oppaasta on tullut eri puolilta Suomea.
– Haluamme edistää rohkeasti jakamisen kulttuuria. Harjoittelukouluna tarjoamme tuoretta osaamista muiden hyödynnettäväksi, Horila sanoo.
Entä miten opettajan kannattaisi lähteä liikkeelle tekoälyn hyödyntämisessä osana opetuksen arkea?
Tammi, Horila ja Nissinen rohkaisevat aluksi etsimään tietoa itselle sopivalla tavalla. Siksi Opettajan tekoälyoppaasta löytyykin tekstin lisäksi tietoa myös podcastin ja videon muodossa.
Sen jälkeen kannattaa ottaa työkaluja asteittain käyttöön.
– Ota haltuun ensin yksi juttu, josta lähdet liikkeelle. Sen jälkeen on helpompi edetä pala palalta, Tammi tiivistää.
Opettajan tekoälyopas
- Opettajan tekoälyopas on avoin verkko-opas tekoälystä opettajille ja opettajankouluttajille.
- Päivittyvästä oppaasta julkaistiin keväällä 2025 toinen versio. Ensimmäinen versio julkaistiin vuonna 2024.
- Oppaan on tuottanut Suomen harjoittelukoulujen opettajista koostuvan eNorssi-verkoston työryhmä.
- Opas on tehty yhteistyössä FCLab-verkoston kanssa. Opasta on rahoittanut Opetushallitus.
Kirjoittaja: Elina Kirvesniemi





